Zima elektromobily nezastaví, ale může je zpomalit. Což vadí i dojezdu

Asi nikoho nepřekvapí, že automobily v zimě potřebují více energie. U těch s elektrickým pohonem ale mohou mít nízké teploty silnější dopad.
Foto: Audi

Zatímco v běžném automobilu se topí odpadním teplem z pohonné jednotky, u vozidel s elektrickým pohonem taková možnost často odpadá, i když baterie při práci také produkují teplo. Ke slovu tak musejí přijít klasické spotřebiče, což bere důležitou energii.

Když k tomu přidáte vyhřívání sedadel, skel, volantu a obecně horší výkonnost článků při nepříznivých teplotách, je zřejmé, že v prosinci a lednu se svým bezemisním strojem na jedno nabití najedete méně. Jenže o kolik vlastně? A platí to paušálně?

Hrátky s rychlostí

Sníh v jízdní dráze nebo na ledu prokluzující kola také pouštějí žilou a bohužel celý výše zmíněný seznam negativních dopadů zimy zdánlivě vyvažuje pouze jediná věc – že v ní motoristé obecně jezdí pomaleji. Svižné tempo dokáže se zásobou proudu pěkně zacvičit, ideálních 70-100 km/h vám však v chumelenici bude méně zatěžko než v létě. Koneckonců v Norsku mají podobné rychlostní limity zavedeny plošně, což je považováno za jeden z hybatelů zdejšího velkého zájmu o nabíjecí auta.

Jenže tak jednoduché to zase není. Když cestujete pomalu, delší čas topíte, a to nejen v kabině, ale také pod ní, protože baterie také potřebují zahřát. A podle německého autoklubu ADAC omezují tyto procesy při vláčné jízdě procentuálně celkový dojezd více, než při vyšších rychlostech. A aby to bylo ještě složitější, záleží také na velikosti zdroje. Když má velkou kapacitu, zmíněný efekt tak výrazný není.

Rychleji a dál

Rakouský autoklub ÖAMTC v této souvislosti zkoušel malý elektromobil Mitsubishi i-MIEV. Tempo 30 km/h při teplotě okolo nuly znamenalo dojezd 93 km, při stovce japonský vůz dokázal zvládnout jen o jedenáct kilometrů méně.

Jakmile ale udeřil dvacetistupňový mráz, karta se částečně obrátila: 30 km/h znamenalo výdrž 68 km, stovka o dva více! Dlužno ale dodat, že jakmile bylo venku jarních dvacet stupňů Celsia, dojel elektromobil třicítkou 188 km daleko, kdežto ve stovce se nedostal ani na polovinu.

PSALI JSME:
Autonomní vozy a elektromobily zatím v Česku moc netáhnou

Teplo hned

Až o 40 procent dokáže srazit dojezd naplno puštěné topení. Vytápění kabiny je ovšem hodně závislé na preferencích posádky a vnější teplotě, běžně bere do pěti kilowattů výkonu. U elektroaut je výhodou rychlý náběh, topí se totiž přímo.

Na druhou stranu řídicí jednotka běžně plný výkon nenechává stále, ale postupně ho snižuje. Navíc existují režimy, které dojezd upřednostní před vším, tedy i před tepelným komfortem na palubě. Pomoci si ale můžete také zapnutím topení ve fázi nabíjení, kdy se energie bere ze sítě, případně zapnutím jen vyhřívání sedadla, které působí přímo na tělo.

Další tipy

Výraznou pomůckou je tepelné čerpadlo, které některé elektromobily dokonce mají sériově. S ním topení využívá odpadního tepla baterie pracující pod zatížením, systém tedy v podstatě funguje stejně jako u normálního vozu, kde se používá chladicí okruh.

Využít můžete také faktu, že při nabíjení se akumulátor zahřívá. Když tedy proces zahájíte v patřičné době před odjezdem, zdroj nestačí po odpojení nabíječky vychladnout, což přinese úsporu. Na druhou stranu nabíjení studené baterie zase trvá déle.

PSALI JSME:
Elektromobily jsou propadák. Češi dál kupují hlavně benzínové a naftové automobily

Zavřít reklamu ×
  1. Je „zajímavé“, že je to snad první zmínka o tom, že se v zimě musí topit a tím se logicky zkracuje dojezd. Asi se na takovou „maličkost zapomělo.

    • Jedna věc spolehlivě zastaví každé zatím vyrobené el. auto. PŘÍVĚSNÝ VOZÍK ! Vlastníte ho , potřebujete občas něco odvézt na chalupu ,firmu ,nedej bože karavan , popřípadě pomoct jinému odtáhnou auto. ZAPOMEŇTE ! Nějaký výrobce závěs nabízí , ale hmotnost taženého přívěsu pouze 75kg !!! Leda tak pro nosič na kola , nebo přívěs za motorku . Dúvod – el. auta jsou hmotnostní mastodonti a i malé citigo má hmotnost jako moje 2l combi z plnou nádrží nafty.

      • Ale kulový zastaví. Enyaq má normálně kouli s normálním zatížením. Prostě se sníží dojezd stejně jako u spalováku. Pravda, že ten spalovák se pak natankuje u benzínky za 10 minut a elektroauto za tři čtvrtě hodiny.

Napsat komentář: Honza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB