Zimní motoristická sezóna: Jen přezout gumy nestačí

Téma týdne
V době od 1. listopadu do 31. března by měli motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C.
Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry v hlavních dezénových drážkách. Foto: Depositphotos.com

Připomeňme si pravidla v České republice. Pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,” pak musíte mít na autě zimní pneu, říká v § 40a zákon č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění.

Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry v hlavních dezénových drážkách a takové pneumatiky musíte mít obuté na celém území ČR od 1. 11. do 31. 3., je-li splněna podmínka v předchozím odstavci. Vhodné pneumatiky se pak poznají tak, že mají na bočnici symbol sněhové vločky nebo označení M+S (mud and snow, bláto a sníh), nebo nějakou variantu, anebo jde o terénní pneumatiky.

Pokud během nadcházející zimní motoristické sezóny plánujete cestu do zahraničí, určitě se vyplatí získat aktuální informace o tom, jak je to se zimní výbavou v zemích, jimiž pojedete. V řadě evropských zemí platí, že zimní pneumatiky na autě mít musíte, nechcete-li se vystavovat riziku pokuty. Ta se může např. v hojně navštěvovaném Rakousku ze základní sazby 35 eur vyšplhat až na 5000 eur, pokud vozem na letních pneumatikách způsobíte škodu nebo nehodu! Ve Francii vám mohou naúčtovat 135 eur a v Itálii až dvaapůlkrát více.

PSALI JSME:
Zimní pneumatiky v Evropě: Někde vás jízda na letních gumách může i zruinovat!

Povinnost mít zimní pneumatiky mají řidiči v uvedeném období v místech označených příslušnou dopravní značkou. „Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun,“ připomíná tisková mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová.

Jelikož však vyhláška pamatuje i na výkyvy počasí, platí tato povinnost v případě, že je na silnici sníh, led či námraza nebo pokud lze předpokládat, že sněžit či mrznout bude. Podle dopravních expertů je ale nejvhodnější přezout pneumatiky, když průměrná denní teplota klesne pod 7 °Celsia.

Složení směsi zimních pneumatik totiž zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Zimní pneu výrazně zvyšují účinnost brzdění, které může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezeno o 20-30 procent.

PSALI JSME:
Víte, co znamená CZ u pneumatik? Vítejte ve světě méně známých kódů

Podle Svobodové se často spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění: „Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.“

„Pojišťovna má možnost krátit náhradu škody, pokud je prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem havárie. Při jízdě na letních gumách v zimě nebo na výrazně sjetých gumách se vzorkem menším než 4 milimetry, může požadovat vrácení části, nebo dokonce plné částky, kterou vyplatila za úhradu škod,“ doplňuje Lubomír Piko z online pojišťovací služby DOK.

S koncem podzimu číhá na motoristy i řada jiných nebezpečí, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo zvýšeným pohybem zvěře po vozovce. I pro tyto případy přineseme doporučení, jak předcházet problémům a škodám.

PSALI JSME:
Zimní průšvihy za volantem se dají zvládnout s lehkou nohou a chladnou hlavou

Vše, co jste potřebovali vědět o zimním obutí auta:

  • Zimní pneumatiky mají odlišný dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí a sněhu.
  • Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně 8 mm. Se vzorkem do 4 mm je na zasněžené vozovce brzdná dráha o polovinu delší. Vzorek zimních pneu musí mít proto minimálně 4 milimetry.
  • Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S.
  • Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
  • Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Tak je zabezpečena optimální funkčnost.
  • Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
  • Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
  • Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu, aby byl minimálně 6 mm.
  • Řidiči vždy musí rovněž volit rychlostní a nosnostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.
  • Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici. Rezervní kolo Vám ve ztížených podmínkách dovolí dojezd do pneuservisu (i obuté na letní pneu)

PSALI JSME:
Finové vyvíjejí revoluční hroty na zimní pneumatiky. Mají být jako sněhová kočka

  1. No to je soubor rad k nezaplacení, hlavně “Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.”
    Na autě nesmí být jiný rozměr než ten který je zapsán v TP ! Takže ne nejlepší ale nutné.

  2. Mám spíše dotaz než komentář.Cca před půl rokem jsem zaznamenal článek,že 4 mm vzorek je ,,moc”,že pro normálního uživatele by stačily i 3 mm,že rozdíl není tak velký.Jelikož šlo o vyjádření firmy Michelin,nemyslím si,že by to bylo v jejich ,,zájmu”.Šlo hlavně o úsporu pneu v celé EU-x milionů pneu.P.S.Pokud se nemýlím,na Slovensku stačí 3 mm!Mají tam jinou zimu než my?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Pojištění

Deset rizik spojených s obdobím adventu a Vánoc

Právě teď na nás číhají mnohé nástrahy typické pro adventní a předvánoční období. Odborníci z  Uniqa pojišťovny sestavili deset nebezpečí, na která je třeba v těchto týdnech dávat pozor.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru