Zimní motoristická sezóna: Jen přezout gumy nestačí

Téma týdne
V době od 1. listopadu do 31. března by měli motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C.
Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry v hlavních dezénových drážkách. Foto: Depositphotos.com

Připomeňme si pravidla v České republice. Pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,” pak musíte mít na autě zimní pneu, říká v § 40a zákon č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění.

Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně čtyři milimetry v hlavních dezénových drážkách a takové pneumatiky musíte mít obuté na celém území ČR od 1. 11. do 31. 3., je-li splněna podmínka v předchozím odstavci. Vhodné pneumatiky se pak poznají tak, že mají na bočnici symbol sněhové vločky nebo označení M+S (mud and snow, bláto a sníh), nebo nějakou variantu, anebo jde o terénní pneumatiky.

Pokud během nadcházející zimní motoristické sezóny plánujete cestu do zahraničí, určitě se vyplatí získat aktuální informace o tom, jak je to se zimní výbavou v zemích, jimiž pojedete. V řadě evropských zemí platí, že zimní pneumatiky na autě mít musíte, nechcete-li se vystavovat riziku pokuty. Ta se může např. v hojně navštěvovaném Rakousku ze základní sazby 35 eur vyšplhat až na 5000 eur, pokud vozem na letních pneumatikách způsobíte škodu nebo nehodu! Ve Francii vám mohou naúčtovat 135 eur a v Itálii až dvaapůlkrát více.

PSALI JSME:
Zimní pneumatiky v Evropě: Někde vás jízda na letních gumách může i zruinovat!

Povinnost mít zimní pneumatiky mají řidiči v uvedeném období v místech označených příslušnou dopravní značkou. „Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun,“ připomíná tisková mluvčí UNIQA pojišťovny Eva Svobodová.

Jelikož však vyhláška pamatuje i na výkyvy počasí, platí tato povinnost v případě, že je na silnici sníh, led či námraza nebo pokud lze předpokládat, že sněžit či mrznout bude. Podle dopravních expertů je ale nejvhodnější přezout pneumatiky, když průměrná denní teplota klesne pod 7 °Celsia.

Složení směsi zimních pneumatik totiž zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Zimní pneu výrazně zvyšují účinnost brzdění, které může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezeno o 20-30 procent.

PSALI JSME:
Víte, co znamená CZ u pneumatik? Vítejte ve světě méně známých kódů

Podle Svobodové se často spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění: „Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.“

„Pojišťovna má možnost krátit náhradu škody, pokud je prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem havárie. Při jízdě na letních gumách v zimě nebo na výrazně sjetých gumách se vzorkem menším než 4 milimetry, může požadovat vrácení části, nebo dokonce plné částky, kterou vyplatila za úhradu škod,“ doplňuje Lubomír Piko z online pojišťovací služby DOK.

S koncem podzimu číhá na motoristy i řada jiných nebezpečí, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo zvýšeným pohybem zvěře po vozovce. I pro tyto případy přineseme doporučení, jak předcházet problémům a škodám.

PSALI JSME:
Zimní průšvihy za volantem se dají zvládnout s lehkou nohou a chladnou hlavou

Vše, co jste potřebovali vědět o zimním obutí auta:

  • Zimní pneumatiky mají odlišný dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí a sněhu.
  • Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně 8 mm. Se vzorkem do 4 mm je na zasněžené vozovce brzdná dráha o polovinu delší. Vzorek zimních pneu musí mít proto minimálně 4 milimetry.
  • Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S.
  • Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
  • Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Tak je zabezpečena optimální funkčnost.
  • Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
  • Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
  • Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu, aby byl minimálně 6 mm.
  • Řidiči vždy musí rovněž volit rychlostní a nosnostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.
  • Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici. Rezervní kolo Vám ve ztížených podmínkách dovolí dojezd do pneuservisu (i obuté na letní pneu)

PSALI JSME:
Finové vyvíjejí revoluční hroty na zimní pneumatiky. Mají být jako sněhová kočka

Zavřít reklamu ×
  1. No to je soubor rad k nezaplacení, hlavně „Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.“
    Na autě nesmí být jiný rozměr než ten který je zapsán v TP ! Takže ne nejlepší ale nutné.

  2. Mám spíše dotaz než komentář.Cca před půl rokem jsem zaznamenal článek,že 4 mm vzorek je ,,moc“,že pro normálního uživatele by stačily i 3 mm,že rozdíl není tak velký.Jelikož šlo o vyjádření firmy Michelin,nemyslím si,že by to bylo v jejich ,,zájmu“.Šlo hlavně o úsporu pneu v celé EU-x milionů pneu.P.S.Pokud se nemýlím,na Slovensku stačí 3 mm!Mají tam jinou zimu než my?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Změny v povinném ručení se dotknou i vás

Kdo si myslel, že jsme si všechny změny v legislativě odbyli se začátkem roku, měl by zbystřit. S dubnem nám do života vstupují nová nařízení ohledně povinného ručení. Povinnost se rozšiřuje na více druhů vozidel, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.