Zimní pneumatiky v Evropě: Někde vás jízda na letních gumách může i zruinovat!

Poradna
Blíží se doba lyžařských výjezdů do Alp, Tater a podobně. Zatímco v Česku se dá u letního obutí za určitých okolností zůstat, v zahraničí to je mnohdy nemožné. Například v Německu platila prakticky stejná pravidla pro používání zimních pneumatik jako u nás, to se ale od letoška změnilo. Česká „zimní výbava” nemusí stačit.
V Rakousku se může pokuta vyšplhat až na 5000 eur, pokud vozem na letních pneumatikách způsobíte škodu nebo nehodu. Foto: Pixabay

Jakmile venkovní teploty klesnou pod sedm stupňů Celsia, měl by řidič svůj vůz přezout na zimní sadu. A to, i když se ani nechystá sněžit, protože právě narůstající chlad je to, co letní pneumatiky začne vyřazovat z bezpečného provozu.

Navíc v řadě evropských zemí platí, že zimní pneumatiky na autě mít musíte, nechcete-li se vystavovat riziku pokuty. Ta může být někdy doslova likvidační, například v hojně navštěvovaném Rakousku se může pokuta ze základní sazby 35 eur vyšplhat až na 5000 eur, pokud vozem na letních pneumatikách způsobíte škodu nebo nehodu! Ve Francii vám mohou naúčtovat 135 eur a v Itálii až dvaapůlkrát více.

PSALI JSME:
Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

Nejlepší je sněhová vločka
Zimní pláště často poznáte rovnou podle názvu, ale hlavní je označení na bočnici. České legislativě stačí kód M+S (mud and snow – bláto a sníh), ale mnohem jistější je sáhnout po modelech, u nichž najdete kresbu horského masivu, na němž se skví sněhová vločka. Tomuto symbolu se říká 3PMSF (3-Peak-Mountain-Snowflake) a v Německu je přímo vyžadován! Dále doporučujeme vždy přibalit sněhové řetězy a používat pneumatiky s minimálním vzorkem 4 milimetry. Foto: Archív

Nejméně 4 milimetry

Připomeňme si pravidla v České republice. Pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,” pak musíte mít na autě zimní pneu, říká v § 40a zákon č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění.

Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně 4 mm v hlavních dezénových drážkách a takové pneumatiky musíte mít obuté na celém území ČR od 1. 11. do 31. 3., je-li splněna podmínka v předchozím odstavci. Vhodné pneumatiky se pak poznají tak, že mají na bočnici symbol sněhové vločky nebo označení M+S (mud and snow, bláto a sníh), nebo nějakou variantu, anebo jde o terénní pneumatiky.

Pozor na nová pravidla v Německu

Německá pravidla byla do loňska prakticky stejná, od letoška ale doznala určitých změn a s blížícím se začátkem listopadu je dobré si je připomenout. Především je novinkou, že označení M+S na pneumatikách nestačí, neboť se začalo objevovat i na pneu, které pro zimní provoz vhodné nejsou.

Aby tedy byla pneumatika německým policistou považována za vhodnou pro zimní provoz, musí mít na bočnici symbol sněhové vločky na pozadí horského štítu – ať už v kombinaci s M+S nebo nikoli. Jinými slovy – to, co vám bude stačit v České republice, v Německu neobstojí.

Nesplnění této povinnosti němečtí policisté „ocení” pokutou až do 75 Eur (cca 1 900 Kč), tedy až o 15 Eur vyšší sazbou, než dříve. Další novinkou pak je, že trestán pokutou do této výše bude nejen řidič za to, že s takovým autem vyjel, ale i provozovatel za to, že to umožnil. Tedy, pokud nejde v obou případech o jednu a tutéž osobu.

Jistou útěchou může být, že se toto nařízení vztahuje jen na vyrobené pneumatiky v roce 2018 či novější. Jinými slovy, pokud jste si zimní pneu na své současné auto pořídili loni či dříve a nemáte na nich „ten správný” symbol, pokuta by vám hrozit neměla. Je ale otázkou, jak moc budou policisté ochotni na datum výroby reálně hledět. Také diskutovat s nimi může být obtížné.

PSALI JSME:
Finové vyvíjejí revoluční hroty na zimní pneumatiky. Mají být jako sněhová kočka

Povinné zimní pneumatiky v Evropě

O povinných zimních pneu v ČR už víte. Pokud však vyrážíte do zahraničí, jistě se hodí znát předpisy ohledně zimních pneumatik i v ostatních evropských státech. Pro Čechy je například nutné si dávat pozor při cestách do Rakouska, kde je zákon tvrdší – období je o 14 dní delší a zimní pneu tam jsou bezpodmínečně nutné.

Zdrojem informací je Autoklub ČR, který čerpal od FIA – Federation Internationale de l´Automobile (bez záruky).

Zimní pneumatiky jsou povinné ve státech:

Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Česká republika, Estonsko, Finsko, Island, Itálie, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Makedonie, Moldavie, Německo, Rakousko, Srbsko, Švédsko, Ukrajina, Slovensko

Zimní pneumatiky jsou pouze doporučené ve státech:

Belgie, Bulharsko, Dánsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Kypr, Maďarsko, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Švýcarsko, Turecko, Velká Británie

PSALI JSME:
Jak vybavit auto na zimu?

Státy podrobně

Belgie
Doporučené: říjen až duben
Nepovinné; u zahraničních vozidel podle legislativy země původu/1,6 mm
Při použití zimních pneu s rychlostním limitem nižším než konstrukční rychlost vozidla musí být na zadní straně vozidla zvláštní nálepka

Bělorusko
Povinné: polovina listopadu až polovina března, v závislosti na počasí

Bosna a Hercegovina
Povinné: od 15. 10. (na severu země) nebo od 1. 11. (na jihu) do první neděle po Velikonocích
Povinné na hnacích kolech/4 mm
Pro nákladní auta povinná lopata

Bulharsko
Doporučené: listopad až březen
Nepovinné, ale při jejich použití musí být na všech kolech/1,6 mm
Sněhové řetězy povinné, pokud to stanoví dopravní značka

Černá Hora
Povinné: od 15. 11. do 31. 3.
Povinné na hnacích kolech

Česká republika
Povinné: od 1. 11. do 31. 3.
Povinné na všech kolech, a to na silnicích se sněhem nebo ledem, a v úsecích s příslušnou dopravní značkou/4 mm

Chorvatsko
Doporučené: začátek listopadu až konec dubna
Nepovinné/4 mm

Dánsko
Doporučené: podle povětrnostních podmínek
Nepovinné, ale při jejich použití musí být na všech kolech/1,6 mm
Sněhové řetězy povoleny, pokud nehrozí poškození vozovky

Estonsko
Povinné: od 1. 12 do 1. 3. + v závislosti na počasí
Povinné/3 mm

Finsko
Povinné: od 1. 12. do 28. 2.
Povinné/3 mm

Francie
Doporučené: podle povětrnostních podmínek
Doporučené na vozovkách se sněhem a ledem/3,5 mm
Sněhové řetězy mohou být povinné v extrémních klimatických podmínkách, pokud to stanoví dopravní značka

Irsko
Doporučené: konkrétní data nejsou stanovena (zimní počasí je v Irsku jen vzácně)
Nepovinné, ale při jejich použití musí být na všech kolech/1,6 mm
Sněhové řetězy zakázané

Island
Povinné: od 1. 11. do 15. 4. (data se mohou lišit)
Povinné na všech kolech/1,6 mm

Itálie
Povinné: Val d’Aosta: 15. 10. – 15. 4.; ostatní regiony podle dopravního značení – od 1. 11. do 15. 4.
Povinné na všech kolech, pokud platí zimní podmínky/1,6 mm
Dopravní značka „Zimní výbava“ přikazuje použití zimních pneu nebo sněhových řetězů

Kypr
Doporučené: podle povětrnostních podmínek
Sněhové řetězy povoleny na horských silnicích v zimních podmínkách

Litva
Povinné: od 1. 11. do 10. 4.

Lotyšsko
Povinné: od 1. 12. do 1. 3.
Povinné na všech kolech, včetně kol přípojných vozidel

Lucembursko
Povinné: podle povětrnostních podmínek – na silnicích se sněhem, ledem a na silnicích kluzkých kvůli námraze a jinovatce
Povinné na všech kolech, pokud platí zimní podmínky

Maďarsko
Doporučené: podle povětrnostních podmínek
Nepovinné, ale doporučené

Makedonie
Povinné: od 15. 11. do 15. 3.
Povinné na všech kolech/4 mm, respektive 6 mm na vozidlech 4×4.
Zimní výbava povinná v extravilánu; vozidla se sněhovými řetězy mohou mít letní pneu s min. hloubkou dezénu 4 mm

Moldávie
Povinné: od 1. 12. do 1. 3.
Povinné na všech kolech
Vozidla nad 3,5 t musí mít také sadu sněhových řetězů.

Německo
Povinné: podle povětrnostních podmínek – na silnicích se sněhem, ledem a na kluzkých silnicích kvůli námraze a jinovatce
Povinné na všech kolech, pokud platí zimní podmínky/1,6 mm, doporučeno 4 mm
Sněhové řetězy mohou být povinné v extrémních klimatických podmínkách, pokud to stanoví dopravní značka

Nizozemí
Doporučené
Doporučené/4 mm

Norsko
Doporučené: od 15. 10. (na severu země) nebo od 1. 11. (na jihu) do první neděle po Velikonocích
Nepovinné, ale při jejich použití musí být na všech kolech/ 3 mm; vozidla s letními pneumatikami musí použít sněhové řetězy, pokud je sníh nebo led na silnici
Řízení v zimních podmínkách může být velmi obtížné, zejména na horách. Řidič by se měl před jízdou vždy seznámit s předpovědí počasí

Polsko
Doporučené: podle povětrnostních podmínek
Doporučené

Portugalsko
Doporučené: podle povětrnostních podmínek

Rakousko
Povinné: 1. 11. – 15. 4., podle klimatických podmínek, nebo dopravního značení
Povinné na všech kolech/ 4 mm
Doporučena škrabka na led

Řecko
Doporučené: listopad až březen

Rumunsko
Doporučené: podle povětrnostních podmínek

Rusko
Doporučené: listopad až březen

Slovensko
Povinné: 15. listopadu do 31. Března
Minimálně 3mm všechny nápravy
Pokud je na vozovce souvislá sněhová nebo ledová vrstva

Srbsko
Povinné: od 1. 11. do 1. 4.
Povinné na všech kolech, pokud je na vozovce sníh nebo led/ 4 mm
Použití sněhových řetězů podle dopravního značení nebo pokynů policistů; v zimním období musí být ve výbavě auta sněhové řetězy

Švédsko
Povinné: zimní podmínky se předpokládají v období říjen až březen
Povinné od 1. 12. do 31. 3./3 mm
Doporučená výbava: tažné lano, startovací kabely, reflexní vesta

Švýcarsko
Doporučené
Vozidla s pneumatikami s hroty musí mít na zádi vozidla speciální nálepku

Turecko
Doporučené: prosinec až březen a podle povětrnostních podmínek

Ukrajina
Povinné: listopad až březen
Povinné na všech kolech/6 mm

Velká Británie
Doporučené: nejsou stanovena data nebo oblasti
Vzhledem k podnebí Velké Británie se zimní vybavení obvykle nepoužívá

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Úplně nová škodovka bude napojena na internet

Škodovka odhalila na svých stránkách zcela nový model, pětidveřový hatchback Scala. Běžně už bude napojen na internet. K trendu, že auta se propojí s chytrými telefony, jenž do světa hojně zvěstují značky jako …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru