Živobytí „zavřených živnostníků“ zachraňují balíky a staré dodávky

K rodinnému domu nedaleko Prahy přijíždí svižným tempem stará červená dodávka. Vystupuje z ní kurýr, statný muž kolem čtyřiceti pěti let, v jedné ruce platební terminál a v druhé balík plen. Paní, která zásilku objednanou on-line, přebírá, se diví, že přepravu měla zajistit známá přepravní společnost. Čekala vůz s firemním logem na boku.
Zákaznice čekala dodávku s logem na boku. Ilustrační foto: GLS

„To víte, oni už svoje auta mají totálně vytížená. Došla. Vozí se to i soukromými osobními vozy. Já jsem o práci přišel, jsem živnostník z gastronomie, tak jsem se nechal naverbovat i se svojí dodávkou,“ říká otevřeně muž.

„A uživí vás to?“ ptá se paní.

„Je to živoření. Někdy čekám tři hodiny v depu a pak se zase můžu ztrhat. Před Vánoci maraton, ale co bude potom, nikdo neví,“ uvažuje. Z balíku má pár korun, někdy pěti kačku, u některých dvacet korun. Ze svého si musí platit naftu i své auto.

Starou dodávku DAF za úžasných padesát tisíc korun koupil i mladý kavárník z Prahy. A nabízí se jako stěhovák nebo příležitostní kurýr. Těží hlavně z toho, že má hodně známých a je aktivní na sociálních sítích. Na každý den jedna akce, říká. Nabídek na stěhování je přitom teď opravdu hodně, stačí se podívat na bazarové portály. Tenhle kšeft ale frčí hlavně po známých, alespoň těch „fejsbukových“.

PSALI JSME:
Balíkové firmy už teď nestíhají. Zásilkovna omezuje doručení na adresu

Za jeden den lidé před Vánoci objednali za 1,5 miliardy korun

To, že teď expedice a rozvážkové služby jedou k prasknutí, ukazují i data z e-shopů. Například ve středu 9. prosince nakoupili zákazníci v internetových obchodech zboží za zhruba jeden a půl miliardy korun. Překonali tak loňské denní maximum předvánočních nákupů, které v e-shopech dosáhlo objemu 1,1 miliardy korun.

Vyplývá to z monitoringu objemu on-line nákupů v reálném čase společnosti Shoptet. Hlavní důvod, proč tak brzo lidé objednávali je jasný: Obavy o včasné doručení vánočních dárků kvůli přetíženým přepravním službám.

Tento rekord v celkové hodnotě nákupů v e-shopech v jediném dni překonal zhruba o půl miliardy korun i letošní Black Friday. Podle odhadů společnosti Shoptet, jejíž platformu využívá přibližně polovina českých e-shopů, totiž během něj zákazníci utratili ve slevových akcích téměř miliardu korun.

PSALI JSME:
Black Friday: Slevy nabízí více než polovina obchodů. Na zboží si ale lidé počkají

Zavřít reklamu ×
  1. To jako,že jsou živnostníci za katrem ? No,na balík mají nárok /snad/ jednou za půl roku. Když nezlobí !

  2. Úsměvný článek,tady znám dva živnostníky,jeden je už 5 let v důchodu a pracuje jenom když se mu chce.Dělá elektrikáře….Přiznává 1 milion ročně.Spoustu práce dělá bez papíru.Druhý živnostník má vodo-topo,jenom z prodeje kotle má 30000 kč+montáž 10000 kč.Ten pán už vyloženě neví kam z penězi,obě dcery nový dům+nové auto,on sám má dvě nová auta+komplet zrekontruovaný dům……

  3. To bývalo. Co je covid, práce 10 tis. Kč jako vždy + lidi přidají i dalších 10-15 tis. za to, že se na ně dostane. Výrobce nám kotle dodával za cca. 70 tis., prodej zákazníkovi kolem 100 tis. Ale teď je výrobce rád, že prodá, takže dodává i za 50 tis. Kč a cena pro zákazníka se zvýšuje na 110 tis. to víte je covid. Takže na kotli mám 60 tis. Kč + cca. 20 tis. za práci. S brigádníkem (je to těžké na váhu) za dopoledne hotové. Dám mu 5 tis. a jsme happy.

Napsat komentář: Michal Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.