Zpátky do školy: Jak ušetřit na pravidelném dojíždění dětí vlakem

Tisíce nových školáků a studentů začne od září dojíždět do své školy vlakem. Pro rodiče to je vedle školních pomůcek nebo kroužků další významná položka, která může představovat nemalý zásah do rodinného rozpočtu. Ale i na jízdném je možné ušetřit. Jaké jsou základní možnosti, o tom se podělil se čtenáři Finančních a ekonomických informací (faei.cz) Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.
Národní dopravce v jednotlivých krajích postupně zavádí moderní soupravy pro regionální dopravu. Ilustrační foto: České dráhy
Národní dopravce v jednotlivých krajích postupně zavádí moderní soupravy pro regionální dopravu. Ilustrační foto: České dráhy

Železniční doprava dnes přináší nemálo výhod moderního cestování. I na regionálních spojích je často k dispozici bezplatné Wi-Fi, nákup jízdenek je možný přes mobilní aplikace a on-line lze sledovat také řazení vagonů, nabízené služby, návaznost spojů nebo případná zpoždění a výluky.

„Současní mladí lidé uvažují odlišně, pokud jde o udržitelnou budoucnost. Pro mnohé z nich je hromadná doprava naprosto přirozeným způsobem přepravy. Dá se předpokládat, že právě v mladých lidech má ekologická železnice spojence v boji o snižování uhlíkové stopy,“ uvedl výkonný ředitel SVOD Bohemia.

„Čím lepší a hlavně spolehlivější služby jim poskytne, tím pravděpodobněji budou vlaky využívat i v produktivním věku,“ řekl a dodal, že tento trend bude dál sílit s tím, jak postoupí modernizace vozidel, digitalizace odbavení a služeb a budování vysokorychlostních tratí. „Podstatně víc lidí bude ochotných vlaky dojíždět i stovky kilometrů,“ poznamenal Petr Moravec.

Děti jezdí za polovic

Rodiče nepochybně nezapomenou na to, že děti od šesti do osmnácti let cestují se slevou 50 procent (mladší děti v doprovodu starších cestujících mají jízdu zdarma, pozn. aut.). Podstatné je, že sleva se účtuje bez ohledu na účel cesty, dopravce či výši ceny.

„Na slevu je tedy nárok jak u státního dopravce České dráhy, tak u dalších dopravců, jako jsou například RegioJet, Leo Express, Arriva či Die Länderbahn. Cesta musí probíhat druhou třídou a cestující starší 15 let se musí prokázat průkazem, který potvrzuje nárok na slevu – většinou žákovský nebo studentský průkaz ISIC,“ řekl Moravec.

Slevu 50 procent z jízdného mohou využít také žáci a studenti denního (prezenčního) studia starší 18 let, a to až do věku 26 let. Sleva platí při vnitrostátním cestování. V případě mezinárodních cest se sleva vypočítá poměrnou částkou odpovídající délce vnitrostátního úseku.

„Slevu automaticky spočítá prodejní systém dopravce poté, co zákazník během nákupu zadá či uvede nárok na slevu pro dítě nebo studenta. Jde o jednoduchý nákup se slevou on-line nebo u pokladny,“ podotkl Petr Moravec.

Výběr vhodného dopravce

Pak ale ještě existují další možnosti, jak ušetřit. Na mnoha trasách, a to nejen na hlavních tratích, dnes jezdí více železničních dopravců. Každý nabízí určitý rozsah služeb a má také svoji cenovou politiku.

Vyplatí se proto přes vyhledávač spojení (například IDOS.cz) ověřit, jaké možnosti cestování a s jakými dopravci po dané trase jsou. Například z Opavy do Prahy je možné cestovat přímo nejméně se dvěma dopravci, případně jich po cestě několik vystřídat.

Pokud bude dítě při dojíždění využívat více dopravců, určitě je na místě porovnat možnost cestování na jízdenku OneTicket, která platí ve vlacích všech dopravců (pozor na povinnost dokoupení rezervace u spojů s povinnou rezervací místa).

„Někdy se ale vyplatí místo jednotného tarifu zkombinovat jízdenky jednotlivých dopravních firem. Jejich komerční nabídky mohou ušetřit dost peněz. Vše se dnes dá ověřit jednoduše on-line,“ doporučil Moravec ze Svazu osobních železničních dopravců.

Vhodný typ jízdenky

Pokud bude dítě cestovat denně, vyplatí se zajímat se o tzv. traťové jízdenky, případně o jízdenky síťové pro neomezené cestování v rámci zvolené tratě či oblasti.

Pokud ale frekvence cestování bude např. jen jednou týdně na internát a domů a navíc na delší vzdálenost, pak se může vyplatit včasný nákup jednotlivých jízdenek předem, třeba i na celý semestr a u různých dopravců podle nejvýhodnější nabídky.

„Většina dopravců má dynamický tarif, a čím dříve nakupujete, tím levnější jízdenky jsou. V případě změny termínu cesty je přitom možné jízdenky vrátit bez sankcí často i několik minut před odjezdem,“ uvedl Petr Moravec.

Určitě se také vyplatí stáhnout si aplikace dopravců do chytrých telefonů, založit si zákaznické účty a nakupovat jízdenky on-line. Nákup přes internet může být spojen nejen s nižší cenou, ale i s řadou dalších výhod, jako je rezervace místa zdarma nebo různé věrnostní programy dopravců.

Pro nákup on-line ale bude v naprosté většině případů nutná platební karta. Je třeba na to myslet a založit dítěti například dětský účet s kartou s možností nákupů na internetu. Alternativou jsou ale také například kreditové jízdenky dopravců. Nákup jízdenek on-line má nezanedbatelnou výhodu v tom, že se dá uskutečnit prakticky kdykoliv a odkudkoliv.

Kombinace s autobusem

Jestliže bude dítě při dojíždění využívat například i autobusové regionální spoje nebo MHD, vyplatí se zjistit, zda existuje nabídka takzvaného integrovaného jízdného, které většinou na krajské úrovni umožňuje cestování celým systémem regionální veřejné dopravy.

„Příkladem takového integrovaného systému je PID v Praze a ve Středočeském kraji, IDS JMK v Jihomoravském kraji, ODIS v Moravskoslezském kraji nebo IDOL v Libereckém kraji,“ poznamenal Petr Moravec ze Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.

Integrované jízdné je právě při cestách různými dopravními prostředky většinou výhodnější, vyplatí se i například v kombinacích síťové jízdenky na MHD spoje ve městech a jednorázového jízdného na vlakové spoje od hranice města do cílové stanice.

„Pozor, integrované jízdné většinou neplatí v dálkových vlacích, zejména ve vlacích vyšší kategorie (EC, IC apod.) a v komerčních spojích. Naopak při vnitrokrajském cestování v některých krajích je integrované jízdné hlavní tarifní nabídkou pro zlevněné cestování dětí a studentů regionálními spoji. Je třeba se podívat na přesné podmínky platnosti integrovaného jízdného v daném regionu,“ uvedl.

Nárůst počtu cestujících

Že je o cestování vlakem větší zájem, dosvědčují i údaje Českých drah z loňského roku. Národní dopravce přepravil v roce 2023 celkem 164,4 milionu cestujících, což je nárůst o zhruba pět procent. Pasažéři najezdili více než osm miliard kilometrů, když průměrná vzdálenost byla lehce přes 49 kilometrů.

„Také v loňském roce rostl zájem o cestování v našich vlacích. Ve srovnání s rokem 2022 jsme přepravili o 7,3 milionu více zákazníků, kteří v našich spojích ujeli o 358 milionů kilometrů více.

Nejrychleji rostl počet cestujících na mezistátních linkách a také tam, kde jsme nasadili v uplynulých letech nová vozidla nebo kde došlo k významnému zkrácení cestovních časů,“ informoval Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Dodal, že se zvyšuje komfort také u regionální dopravy.

„Příkladem takové úspěšné linky jsou spěšné vlaky mezi Plzní a Karlovými Vary, pro které v příštích letech pořídíme další dvě elektrické jednotky pro zvládnutí rostoucího zájmu cestujících,“ konstatoval Krapinec. Vytížení většiny vlaků už je na předcovidové úrovni, a na některých linkách, hlavně těch mezinárodních, přepravují České dráhy dokonce více cestujících než v roce 2019.

Pokračování zítra

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB