Každý rok na konci prázdnin se to opakuje. Obchodní řetězce lákají rodiče ke koupi základních školních potřeb prostřednictvím různých slev a akcí. Jako například společnost Billa, která nabízí vše od psacích potřeb, přes pravítka až po penály a batohy. Z více než 260 školních pomůcek zařadil řetězec do akční nabídky.
„Ceny jsou na úrovni loňského roku. Výhodněji než před rokem u nás lidé nakoupí například pastelky, potřeby pro malování nebo psací potřeby,“ řekl Pavel Hvizdoš, vedoucí nákupu non-food produktů Billa ČR.
Obchod současně spustil akci „Sleva 50 korun za nákup nad 500“. Každý zákazník, který nakoupí nad 500 korun, dostane kupón na slevu 50 korun na další nákup nad 500 korun. Tuto slevu lze navíc kombinovat s dalšími vybranými akcemi.
Podle České distribuční, která je největším doručovatelem akčních a slevových letáků, se značná část tohoto sortimentu skutečně nabízí se slevou. V průměru jde o 21 procent, což je dokonce o pět procentních bodů více než loni v srpnu. Rodiče si přesto za výbavu ve slevách meziročně připlatí, i když se ceny mohou obchod od obchodu lišit.
Zdražení o 321 korun
V průměru totiž cena vybraných položek v letákových akcích meziročně vzrostla podle analýzy České distribuční o 321 korun na celkových 3 189 korun. Zhruba o polovinu dražší jsou školní sešity, obaly, svačinové boxy nebo psací pera.
„Na přelomu prázdnin a školního roku každoročně sledujeme vývoj akčních cen školních potřeb a letos jsme se opět blíže podívali na nabídky obchodních řetězců,“ konstatoval Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
„Zaměřili jsme se na 21 vybraných položek, mezi nimiž nechybí školní aktovka, sešity, psací či výtvarné potřeby. Rodiče asi příliš nepotěší, že většina těchto položek meziročně zdražila a některé dokonce výrazně,“ dodal.
Zhruba stejná zůstala jen cena pastelek, nůžek nebo boxů na sešity. A levnější jsou naopak třeba kufřík na výtvarné potřeby, školní vak nebo přezůvky. „I tak by rodiče rozhodně neměli podceňovat nabídku v tištěných letácích. Vyplatí se do nich nakouknout už jen proto, že díky nim lze ušetřit až pětinu výdajů za školní potřeby,“ poznamenal Staněk.
Zlevnilo jen pět položek
Nejdražší položkou výbavy prvňáčka je ergonomická školní aktovka, kterou lze letos pořídit průměrně za 1 357 korun, tedy o 143 korun (12 %) více než loni. Výrazný příplatek čeká rodiče také při nákupu sešitů.
Pět kusů čtyřicetilistových A4 sešitů vyjde v průměru na 157 korun, což je ve srovnání s loňskem o 50 korun (47 %) více. Stejný počet kusů sešitů formátu A5 vychází v průměru na 133 korun, tedy opět o polovinu více než loni.
Zdražování se projevilo také u obalů na sešity. Za deset kusů zaplatí zákazníci již 25 korun, což je meziročně o 47 procent více. Takřka o polovinu více (43 %) letos stojí také krabičky či boxy na svačinu, které lze pořídit v akci za zhruba 97 korun.
S bezmála polovičním příplatkem je třeba počítat při nákupu psacího pera nebo lepidla. O třetinu dražší je láhev na pití (600 ml), která nyní stojí v průměru 131 korun.
Z jednadvaceti položek, na které se analýza zaměřila, je pouze pět z nich meziročně levnějších. Nejvýrazněji je to patrné u školního vaku, který lze letos pořídit zhruba za 80 korun, což je o třetinu méně než loni. Kufřík na výtvarné potřeby je možné zakoupit v akci průměrně za 221 korun, oproti loňsku tak jde o slevu zhruba 14 korun.
Levnější jsou také přezůvky do školy, nůžky nebo boxy na sešity ve formátu A4 i A5. Ve všech třech případech jde však o zanedbatelnou úsporu v řádu jednotek procent i korun. Prakticky stejná zůstala také cena ořezávátka (26 korun), sady pastelek v základních 12 barvách (56 korun), tří kusů tužek (20 korun) a ubrusu na výtvarnou výchovu (29 korun).
Mobil pro prvňáky
Nezanedbatelnou položkou v rodinném rozpočtu před začátkem nového školního roku jsou také různí elektroničtí pomocníci včetně chytrých telefonů nebo notebooků. Mnozí prvňáci například před nástupem do školy dostanou svůj první mobil.
Zvýšený zájem o tyto elektronické spotřebiče v závěru prázdnin potvrdil faei.cz maloobchodní prodejce Datart. V loňském roce jejich prodeje v tomto období vzrostly ve srovnání se začátkem prázdnin o více než třetinu. Zatímco telefony rodiče pořizují těm úplně nejmladším školákům, zájem o notebooky mají zejména studenti středních a vysokých škol.
„Priority spotřebitelů se během letní sezóny výrazně proměňují. Zatímco v prvních prázdninových týdnech si lidé pořizují především vybavení na léto a na dovolenou, v posledních týdnech prázdnin se jejich priority postupně přesouvají směrem ke shánění výbavy pro žáky a studenty nastupující v září do škol,“ řekl Roman Šubrt, vedoucí produktového marketingu IT/GSM Datart.
„Mezi ty patří třeba právě chytré telefony, notebooky či tablety, jejichž prodeje oproti začátku prázdnin výrazně stoupají,“ dodal. Spolu se zlepšením ekonomické situace českých domácností a opětovným růstem jejich kupní síly se podle zkušeností Datartu pomalu posouvá zájem zákazníků směrem ke kvalitnějším produktům. Postupně tak roste popularita prověřených značek.
„Naše data ukazují, že zákazníci dnes raději dají přednost značkám, jejichž produkty se sice pohybují v o něco vyšších cenových kategoriích, ale u kterých mají zároveň jistotu, že jim dodají kvalitní produkt a služby s ním spojené. Dobré zkušenosti se značkou jsou dnes pro spotřebitele klíčové,“ dodal Roman Šubrt.
Pokračování zítra