Zrušení přimíchávání biosložek dopravcům nepomůže

Názor
Podle nejnovějších informací médií by vláda měla ulevit dopravcům a motoristům od rekordně drahých pohonných hmot zrušením přimíchávání bioložek a také zrušením silniční daně. Zrušení silniční daně ale nepovede přímo ke snížení cen pohonných hmot. Dopravcům a motoristům však samozřejmě sníží celkové náklady provozu vozidla.
Zrušení přimíchávání biosložek dopravcům nepomůže. Ilustrační foto: Der Kurier

Zrušení silniční daně uleví od nákladů provozu vozidla spíše dopravcům, než individuálním motoristům, protože její zrušení sníží výrazněji náklady provozu například kamionu, než osobního auta. Silniční daň totiž narůstá v případě osobních vozidel se stářím a objemem motoru auta. U ostatních vozidel, například kamionů, pak s hmotností, počtem náprav a rovněž stářím.

Přimíchávání bioložek bylo zavedeno v roce 2007 pro naftu a o dva roky později pro benzín. Od roku 2010, kdy došlo k zatím poslednímu navýšení podílu přimíchávané biosložky, se musí povinně přimíchávat alespoň šest procent do nafty a alespoň 4,1 procenta do benzínu.

Když se v roce 2007 začínala biosložka přimíchávat do nafty, stoupla tehdy kvůli tomu cena nafty až o 40 haléřů na litr. Tehdy se ovšem do nafty přimíchávala pouze dvě procenta.

PSALI JSME:
Čistou naftu bez biosložek lze natankovat i u dalších čerpaček, píší čtenáři

Přimíchávání šesti procent tak dnes i po zohlednění inflace zdražuje naftu o zhruba 1,20 koruny na litr. V případě benzínu tak má biosložka na svědomí zdražení o zhruba jednu korunu na litr.

Zlevnění pohonných hmot o přibližně korunu samo o sobě dopravce ani motoristy nespasí. Vždyť nafta v Česku jen za poslední měsíc zdražila skoro o dvanáct korun na litr. Ve spojení se zrušením silniční daně jde již o výraznější úlevu na celkových nákladech.

Stále však nebude stačit. Dopravci totiž nyní zaznamenávají ztrátu až čtyř korun na kilometr. Budou tedy zřejmě žádat ještě další, dodatečné opatření, například snížení spotřební daně.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Všem dopravcům v Česku teď hrozí krach. Chtějí, ať vláda zruší spotřební daň z pohonných hmot

Zavřít reklamu ×
  1. Píšete nesmysly.silnicni dan se rusí pouze auta do 12t .a to nejsou kamiony ani návěsy .,tam sil. daň zustava.coz je cca 52000,Kč. za jednu soupravu,Ječná

  2. Neuvěřitelné….. ODS tentokrát nepomůže svým voličům což jsou především podnikatelé! Drahou naftu odse…. především podnikatelé. Běžný člověk sedne na elektrokolo nebo si pořídí auto na LPG.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.