
Jde o letadlo typu 737-800 NG (New Generation). Výroba tohoto modelu skončila v roce 2019, poslední kus byl dodán začátkem roku 2020. Na sérii navazuje řada 737 MAX. Právě „Maxy“ zaznamenaly v krátkém časovém sledu dvě fatální nehody v letech 2018 a 2019, pročež po druhé z nich došlo k časově nejdelšímu odstavení konkrétního typu letadla v dějinách letectví.
V Číně se „Maxy“ do komerčního provozu dosud nevrátily. Pondělní tragická nehoda tak přichází pro Boeing v nejhorší možnou dobu. Neboť společnost se zrovna připravuje pro znovuuvedení „Maxů“ do provozu právě v Číně.
Tragédie představuje první fatální nehodu stroje aerolinky China Eastern od roku 2004. Tehdy pád jejího letadla ve Vnitřním Mongolsku usmrtil 53 lidí na palubě a dva na zemi. Akcie aerolinky se v reakci na havárii v pondělí na burze v Hongkongu propadly o 6,5 procenta.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)