Alibaba: Od e-commerce k lídrovi v cloudu a umělé inteligenci

Po zveřejnění výsledků čínské společnosti Alibaba za první fiskální čtvrtletí dostali investoři poměrně smíšený signál. Na jedné straně se společnosti díky kapitálovým investicím a prodeji podílu v turecké e-commerce platformě Trendyol podařilo meziročně zvýšit čistý zisk o 78 procent, avšak celkové tržby nedosáhly analytiky očekávaného růstu. Cena akcií na tuto kombinaci zareagovala pozitivně – růstem o 19 procent.
Poslední roky byly pro Alibabu z hlediska vývoje ceny akcií relativně náročné. Za letošek si firmy zatím připsala téměř 60% růst. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Poslední roky byly pro Alibabu z hlediska vývoje ceny akcií relativně náročné. Za letošek si firmy zatím připsala téměř 60% růst. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Poslední roky byly pro Alibabu z hlediska vývoje ceny akcií relativně náročné. Od absolutního vrcholu, dosaženého v roce 2020, došlo ke korekci o více než 80 procent. Následně, mezi lety 2023 až 2024 nastala fáze stabilizace, kdy se volatilita výrazně snížila, přičemž letošní vývoj zatím naznačuje obnovení býčího trendu.

Alibaba si totiž za letošek zatím připsala téměř 60% růst, podpořený několika fundamentálními parametry. S odstupem času je tedy možné říci, že korekce opět zvýhodnila akcie k nákupu.

Cloud a AI jako nový motor růstu

Největším tahounem se stala cloudová divize. Tržby z cloudu vzrostly na 33,4 miliardy jüanu, což představuje meziroční nárůst o 26 procent a také mezičtvrtletní nárůst o 18 procent. Eddie Wu, generální ředitel společnosti Alibaba, zdůraznil, že klíčovou roli opět sehrála umělá inteligence (AI).

Vedení společnosti uvedlo, že poptávka po AI řešeních Alibaby roste již osmý kvartál v řadě, a to trojciferným tempem. Další pozitivní novinkou je také snaha společnosti o vývoj vlastního AI čipu, což by jí mohlo potenciálně zlepšit pozici vůči globální konkurenci.

E-commerce pod tlakem investic

Tradiční jádro byznysu Alibaby, e-commerce, přineslo firmě za poslední kvartál tržby v objemu 19,6 miliardy jüanu, tedy o deset procent více než před rokem. Přesto upravený zisk v tomto segmentu meziročně klesl o 21 procent.

Důvodem poklesu jsou investice do tzv. instant commerce. Konkurenční společnost Taobao již navíc nabízí doručení do jedné hodiny, přičemž predikce Alibaby v rámci hrubé hodnoty zboží v tomto segmentu v průběhu tří let sahají až do výše jednoho bilionu jüanů.

Výkonnost ceny akcií společnosti Alibaba za posledních pět let. Zdroj: Tradingeconomics.com, Anna Šuhajdová, Capital Markets
Výkonnost ceny akcií společnosti Alibaba za posledních pět let. Zdroj: Tradingeconomics.com, Anna Šuhajdová, Capital Markets

Růst zahraničního byznysu

Pozitivním faktorem pro investory je také mezinárodní byznys. AliExpress vykázal meziroční růst tržeb o 19 procent a navíc snížení ztrát. To naznačuje, že Alibaba dokáže expandovat i mimo čínský trh, což je v souvislosti s geografickou diverzifikací velmi podstatné.

Alibaba se po posledním kvartálu nachází v zajímavém bodě. Zatímco tradiční e-commerce segmenty jsou pod tlakem investic a konkurence, cloud a AI se stávají hlavními motory růstu. Pro investory to v konečném důsledku znamená, že příběh Alibaby se mění.

Už to není výhradně jen o online nakupování, ale stále více o nejmodernějších technologiích, které mají potenciál firmě generovat stabilní příjmy, což by se následně mohlo odrazit i na samotné ceně akcií, která je aktuálně oproti absolutnímu maximu ve výrazné slevě.

Autorka je předsedkyně představenstva společnosti Capital Markets
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena