
Kolem 5,5 milionu Britů má zřejmě potíže se zády a krkem způsobené nevhodnou pozicí, kterou dnes a denně zaujímají v automobilu. Kdyby se dotčená studie ostrovní Asociace chiropraktiků zaměřila na Česko, asi by vyrukovala s podobným verdiktem. Když totiž hlavně řidiči sedí v autě špatně, jsou jejich svaly zbytečně namáhány a v nohou jim nemusí pořádně cirkulovat krev.
Moderní sedadla dovolují měnit kontury a úhly všude možně, ale tahle svoboda je určena především proto, aby pasažér na svém místě seděl, jak má. To znamená uvolněně a s tím, že dosáhne na vše podstatné a ještě dobře vidí do zpětných zrcátek. Myslete vždy na to, že ze své pozice musíte zvládnout jako klidnou jízdu po dálnici, tak panické extrémní manévry, kdyby přišlo něco kritického!

Krok za krokem k stoprocentnímu posazu
Nejdříve dejte sedadlo co nejvíce dozadu a dolů. Pak se usaďte a sedák zvedněte tak, abyste měli oči asi uprostřed výšky čelního skla. Následuje pohyb dopředu: ruce aby byly na volantu mírně pokrčené a nohy též: výsledkem má být schopnost otočit naplno volantem bez toho, že se ramena zvednou z opěradla, a sešlápnutí pedálů k podlaze bez tlačení stehna do polstrování nebo posouvání těla kupředu.
Sedák ať je tak, aby podpíral stehna, ale zároveň mezi svou přední hranou a podkolenní jamkou nechal mezeru tak na dva prsty – tehdy nehrozí skřípnutí cév. Pro opěradlo je nejlepší úhel kolem 105 stupňů, tělo tak je dost podpíráno (hlavně lopatky jsou důležité) a není takový tlak na žaludek.
Ustavení volantu je nejlepší takové, že na něj při předpažených rukou a opřených zádech položíte zápěstí a při natažení paží pod něj se věnec dotkne poloviny předloktí. Doporučovaná pozice rukou zní „devět a tři“, eventuálně „osm a čtyři“.
Hodiny, sekunda i doživotí
Správná pozice v kabině auta má dva efekty. Sedíte tak, abyste v pohodě vydrželi delší cestu. Ale zároveň tak, aby vám například airbag při nehodě během své milisekundové aktivní kariéry posloužil co nejlépe. To samé bezpečnostní pásy.
Když něco opomenete, můžete si nést následky na celý život. Třeba takzvaná hyperflexe krku zapříčiněná rozkýváním hlavy už při banálním nárazu zezadu totiž může vést až k uskřípnutí nervů nebo poškození plotének. Jestliže pak nepomůže ani operace, zůstanou vám následky navždy…