Auto vám dokáže zničit záda. Stačí mu k tomu vaše hloupost nebo nedůslednost

Chystáte se příští rok k něčemu, co vám zabere tři týdny? Tak se na to asi důkladně připravíte, že? Ovšem pozor, stejnou porci času nastřádáte taky sezením v automobilu – a když v něm budete uvelebeni špatně, na vašem těle se to podepíše. Někdy bohužel i nevratně…
Ilustrační foto: Autoliv

Kolem 5,5 milionu Britů má zřejmě potíže se zády a krkem způsobené nevhodnou pozicí, kterou dnes a denně zaujímají v automobilu. Kdyby se dotčená studie ostrovní Asociace chiropraktiků zaměřila na Česko, asi by vyrukovala s podobným verdiktem. Když totiž hlavně řidiči sedí v autě špatně, jsou jejich svaly zbytečně namáhány a v nohou jim nemusí pořádně cirkulovat krev.

Moderní sedadla dovolují měnit kontury a úhly všude možně, ale tahle svoboda je určena především proto, aby pasažér na svém místě seděl, jak má. To znamená uvolněně a s tím, že dosáhne na vše podstatné a ještě dobře vidí do zpětných zrcátek. Myslete vždy na to, že ze své pozice musíte zvládnout jako klidnou jízdu po dálnici, tak panické extrémní manévry, kdyby přišlo něco kritického!

Foto: AGR

Krok za krokem k stoprocentnímu posazu

Nejdříve dejte sedadlo co nejvíce dozadu a dolů. Pak se usaďte a sedák zvedněte tak, abyste měli oči asi uprostřed výšky čelního skla. Následuje pohyb dopředu: ruce aby byly na volantu mírně pokrčené a nohy též: výsledkem má být schopnost otočit naplno volantem bez toho, že se ramena zvednou z opěradla, a sešlápnutí pedálů k podlaze bez tlačení stehna do polstrování nebo posouvání těla kupředu.

Sedák ať je tak, aby podpíral stehna, ale zároveň mezi svou přední hranou a podkolenní jamkou nechal mezeru tak na dva prsty – tehdy nehrozí skřípnutí cév. Pro opěradlo je nejlepší úhel kolem 105 stupňů, tělo tak je dost podpíráno (hlavně lopatky jsou důležité) a není takový tlak na žaludek.

Ustavení volantu je nejlepší takové, že na něj při předpažených rukou a opřených zádech položíte zápěstí a při natažení paží pod něj se věnec dotkne poloviny předloktí. Doporučovaná pozice rukou zní „devět a tři“, eventuálně „osm a čtyři“.

Hodiny, sekunda i doživotí

Správná pozice v kabině auta má dva efekty. Sedíte tak, abyste v pohodě vydrželi delší cestu. Ale zároveň tak, aby vám například airbag při nehodě během své milisekundové aktivní kariéry posloužil co nejlépe. To samé bezpečnostní pásy.

Když něco opomenete, můžete si nést následky na celý život. Třeba takzvaná hyperflexe krku zapříčiněná rozkýváním hlavy už při banálním nárazu zezadu totiž může vést až k uskřípnutí nervů nebo poškození plotének. Jestliže pak nepomůže ani operace, zůstanou vám následky navždy…

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.