Babišovo ANO slibuje vyšší výdaje na kdeco, ale nemá na to příjmy

Program hnutí ANO, pravděpodobného vítěze podzimních voleb, trpí obecným neduhem všech podobných předvolebních plánů. Slibuje nové či vyšší výdaje na kdeco a zároveň snižování daní či vrácení slev na jízdné, aniž by tomu odpovídaly slibované dodatečné příjmy. Výsledkem by tak bylo prohloubení veřejného zadlužení.
Sliby a představy Andreje Babiše se v průběhu let značně proměňují. Ilustrační foto: faei.cz
Sliby a představy Andreje Babiše se v průběhu let značně proměňují. Ilustrační foto: faei.cz

Pravdou ovšem je, že někteří představitelé hnutí se vyjadřují v tom smyslu, že další snižování veřejného dluhu není prioritou, zejména bude-li stát hospodařit sice deficitně, ale perspektivně. Program nicméně „zásadní snížení“ deficitu státního rozpočtu slibuje, ovšem ke konci volebního období.

Slibované potírání šedé ekonomiky a daňových úniků zřejmě nevynese uváděné desítky miliard korun. Ničeho takového jsme nebyli svědky, když hnutí ANO po osm let resort financí vedlo a zavádělo opatření typu EET. Jeho výnosy se počítaly spíše na jednotky než na desítky miliard.

Nyní sice hnutí slibuje do zefektivnění výběru daní zapojit umělou inteligenci, kterou při svém minulém vládnutí pochopitelně nemělo k dispozici, ale i tak lze pochybovat, že by šedou ekonomiku potlačilo tak razantně, že by to každoročně vynášelo nové desítky miliard korun.

Ekonomicky smysluplný – a smysluplný i s ohledem na vývoj veřejných financí – je zato záměr nezavádět euro. Ponecháním koruny lze dosáhnout značných úspor v oblasti veřejných financí, v rozsahu středních a vyšších desítek miliard korun, ovšem půjde o úsporu jednorázovou.

Záměr snížit firemní daň z 21 na 19 procent je ekonomicky správný, ale opět platí, že jen tehdy, bude-li spolehlivě řečeno, čím se vzniklá „díra“ v příjmech veřejných rozpočtů zalátá.

Plné zestátnění energetické společnosti ČEZ za její vlastní peníze, tedy bez účasti státního rozpočtu, by znamenalo ochromení pražské burzy, na níž jsou akcie ČEZ klíčovým lákadlem. Rozvoj burzy by přitom mohl být jedním z rozumných způsobů, jak Čechům rozšířit možnost zajišťovat se na stáří po své vlastní ose.

Přitom pro hnutí ANO je zajištění na důchod evidentně jednou ze zásadních priorit. Zastropování věku odchodu do důchodu představuje další citelnou zátěž pro veřejné rozpočty. Vždyť důchody už nyní tvoří takřka třetinu výdajů státního rozpočtu.

V programu opět není v dostatečné míře řečeno, kde na další důchodové výdaje vezmou peníze. Velkou úsporu by ovšem mohlo přinést slibované zrušení Green Dealu, který má v příštích letech stát českou ekonomiku zhruba 220 miliard ročně.

Rovněž slibované zabránění zavedení emisních povolenek pro domácnosti (EU ETS 2, pozn. red.) by české ekonomice prospělo. Je ovšem otázkou, zda má hnutí ANO „páky“, jak Green Deal či jeho páteřní program Fit for 55 vypovědět, když už se k oběma Česko na úrovni EU zavázalo.

Je třeba vzít v potaz, že Česku za neplnění daných programů hrozí vysoké sankce a pokuty. Bylo by hnutí ANO ochotno jimi zatížit české veřejné rozpočty?

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena