
Důvodem očekávané stagnace v cenách benzínu a nafty v ČR je pozvolný vzestup cen ropy na světovém trhu, který probíhá prakticky od začátku října. Cena ropy Brent se během října dostala z minim pod 57 dolary za barel na více než 62 dolarů koncem měsíce.
Důvodem byl opětovný růst napětí na Blízkém východě, související s nárůstem ozbrojených střetů. Boje zintenzivnily poté, co oblast vyklidila americká vojska, a Turecko zahájilo ofenzivu ne severosyrském území. Kromě syrského režimu je do situace zataženo také Rusko, které má společně s Damaškem poskytovat Kurdům ochranu právě před tureckou ofenzivou. Třaskavost a geopolitický přesah blízkovýchodní situace tak opětovně zintenzivnily, což potenciálně ohrožuje dodávky ropy z regionu. Výsledkem je právě tlak na růst cen ropy a s obvyklým zpožděním zhruba dvou týdnů tedy také pohonných hmot v ČR.
Tento tlak však nyní tlumí koruna, která posiluje vůči americkému dolaru. Dolar se prodává za zhruba 22,86 koruny a je tak vůči české měně nejslabší od druhé poloviny července. Vzhledem k tomu, že ropa se v dolarech obchoduje, klesá korunová cena barelu ropy, tudíž vzniká tlak na pokles cen, jenž zapůsobí proti zmíněnému tlaku na jejich vzestup.
České řidiče kromě silnější koruny může těšit i to, že benzín je momentálně v Česku levnější než v okolních zemích, s výjimkou Polska. V Německu, Rakousku, na Slovensku i v Maďarsku vyjde benzín řidiče v průměru dráž než v Česku. Nafta je pak dražší v Německu, Rakousku i na Slovensku, v Polsku a Maďarsku ale vyjde levněji.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)