
Česko pak mezi zeměmi střední Evropy patří k těm, kde pohonné hmoty v uplynulém roce zdražovaly spíše mírněji. Mezi 30. listopadem 2020 a 20. prosincem 2021 zdražil benzín v Česku o 31,8 procenta. Mírněji zdražil na Slovensku, o 25,6 procenta, ale také v Německu, o 31,7 procenta. V Maďarsku, v Rakousku i v Polsku zdražoval benzín vesměs výrazněji než v Česku.
Motoristé na Slovensku nebo v Německu těžili z kursového vývoje. Euro totiž v uvedeném období vůči dolaru zpevnilo, o více než pět procent. Naopak koruna, forint i zlotý proti dolaru oslabily, a sice o 1,6, resp. 8,5, resp. 9,3 procenta. Poměrně výrazné oslabení forintu a zlotého vůči dolaru, v němž se ropa mezinárodně obchoduje, představuje klíčový důvod, proč v Maďarsku nebo v Polsku benzín zdražil relativně výrazněji, než na Slovensku, v Německu či v Česku.
Roli však hrají i jiné činitele než kursové, třeba daňové. Například v ČR byla k 1. 1. 2021 snížena spotřební daň z motorové nafty, což je zásadní důvod, proč tato pohonná hmota zdražila v uvedeném období v ČR méně, než na Slovensku, v Rakousku, v Polsku i v Německu. Jedinou zemí, kde nafta zdražila méně než v ČR, je v rámci sledovaného vzorku Maďarsko.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)