
Prvních pět tramvají výrobce dodá do února 2023, kontrakt je v hodnotě 2,4 miliardy korun. Prvních dvacet trolejbusů dorazí do Brna do konce ledna 2022, náklady na projekt činí 478 milionů korun.
„Pořizovací náklady na tramvaje jsou při porovnání s náklady na obnovu autobusového a trolejbusového parku násobné, což je ale vyváženo jejich delší životností,“ jak před časem uvedl pro Česko v datech Jakub Sova, partner společnosti Deloitte odpovědný za poradenské služby v dopravním sektoru.
Náklady na pořízení jednoho trolejbusu Škoda 27Tr činí 11,95 milionu korun. Rámcovou smlouvou se DPMB zavazuje nakoupit dvacet trolejbusů do konce ledna 2022, s možností do roku 2024 za stejnou cenu dokoupit dalších 20.
„Brno se s počtem téměř 150 vozů může chlubit největším vozovým parkem trolejbusů v celé České republice. Jsem ráda, že v tomto trendu pokračujeme, jelikož jde o ekologické dopravní prostředky, které nezatěžují ovzduší ve městě,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Rámcová smlouva se společností Škoda Tranportation umožňuje dopravnímu podniku nakoupit až 40 tramvají, prvních pět výrobce dodá do února 2023. Smlouva umožňuje DPMB nakoupit v letech 2022–2026 až 40 tramvají typu Škoda ForCity Smart 34. Další vozy bude DPMB objednávat podle aktuálních finančních možností.
Nové trolejbusy bude podnik využívat především pro přepravu cestujících na nejvytíženějších linkách 25, 26 a 37. „V brněnské MHD nahradí typy 15Tr, 22Tr a 25Tr, které jsou na hranici životnosti. Některé z nich jsou v provozu bezmála třicet let,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

„Tramvaje Škoda ForCity Smart 34 plní všechny naše požadavky na moderní, funkční a pohodlné vozy. Jde o obousměrná, kapacitní, klimatizovaná a plně nízkopodlažní vozidla, která budou plnit nejnovější normy a standardy z hlediska bezpečnosti,“ uvedl Havránek.
„Dodané tramvaje postupně nahradí v provozu tramvaje typu KT8D5, které jsou z 80. a 90. let minulého století a jejich životnost se i přes dobrou péči a náročné generální opravy dopravního podniku blíží ke konci,“ konstatoval brněnský radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Podle Jakuba Sovy ze společnosti Deloitte krajská města, která si nemohou nákup nových tramvají dovolit, řeší neuspokojivou situaci s jejich stářím alespoň celkovými rekonstrukcemi starých vozů, které jsou nově nízkopodlažní a mají nižší spotřebu elektrické energie.
Nové vozy budou podle primátorky určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu.
