
Téměř čtvrtina domácností kvůli svátečním výdajům sahá do úspor či investic a zhruba šest z deseti lidí plánuje šetřit na vánočních dárcích a zimních dovolených. Ačkoli se inflace postupně stabilizuje, její dopady lidé dál citelně vnímají, a zůstává tak hlavním zdrojem finančních obav. Z inflace má aktuálně obavy 24 procent tuzemských domácností.
Každý čtvrtý Čech podle průzkumu před Vánoci sahá do svých úspor či investic, aby pokryl vyšší výdaje. Pravidelně to dělá 14 procent Čechů. Nejčastěji lidé využívají prostředky ze spořicího účtu, což uvádí téměř 80 procent respondentů, ale část domácností financuje Vánoce i z investic.
Na vánoční výdaje vybírají nejčastěji částky do 10 tisíc korun, tuto hranici uvádí více než dvě třetiny dotázaných. Hlavním důvodem, proč lidé do úspor sahají, jsou dražší dárky a vyšší ceny potravin, které zmínilo v šetření 43 procent respondentů.
„Data ukazují, že se Češi letos během svátečních oslav opět plánují uskromnit. Domácnosti nejčastěji omezují výdaje u vzdálenější rodiny či přátel, zatímco na dětech a vnoučatech šetří jen výjimečně,“ uvedl Marek Beneš, finanční ředitel společnosti Generali Investments CEE.
Mírně narostl podíl těch, kteří šetří na dárcích pro rodiče, letos tuto možnost uvádí téměř 18 procent respondentů. Naopak méně domácností než loni plánuje omezovat výdaje na přátele či vzdálenější příbuzné, výdaje pro tyto skupiny snižuje zhruba pětina dotázaných. Pouze jeden z deseti Čechů letos šetří na dárcích pro děti, což je prakticky stejný podíl jako loni.
Tendence šetřit se promítají i do výdajů na vánoční a silvestrovské pohoštění. Stejně jako loni, plánuje téměř šest z deseti domácností omezit útraty za jídlo a pití během svátků. Nejčastěji lidé snižují výdaje na pečení a kupování cukroví, uvedlo to 34 procent respondentů. Podobné podíly omezují i nákupy alkoholu nebo silvestrovské oslavy.
Zimní dovolené plánují domácnosti omezovat podobně jako v loňském roce, i když mírně klesá podíl těch, kteří je vynechají úplně. Na hory letos neplánuje vyrazit 64 procent respondentů, zatímco loni to bylo 68 procent. Část lidí omezí rozpočet: Přibližně šest procent zkrátí délku pobytu a podobný podíl zvolí levnější ubytování.
Podle aktuálního výzkumu agentury Ipsos pro společnost ČPP Servis se více než polovina lidí cítí při nákupu dárků finančně stresována a každý desátý už někdy musel sáhnout po půjčce, aby mohl svým blízkým dopřát „dokonalé Vánoce“. Nejčastěji šlo o částky do 10 000 korun.
Podle šetření 36 procent Čechů plánuje za dárky utratit mezi 5 001 a 10 000 korunami, dalších 31 procent počítá s částkou mezi 2 001 a 5 000 Kč. Přibližně 15 procent zůstane pod hranicí dvou tisíc korun a 14 procent domácností plánuje výdaje mezi 10 000 a 20 000 korunami. Pouze tři procenta lidí mají rozpočet vyšší než 20 000 korun.
„Výsledky ukazují, že u velké části populace se stále projevuje společenský tlak na určitou ‚velikost‘ Vánoc, i za cenu zadlužení. V situaci, kdy domácnosti po dvou letech vysoké inflace a růstu životních nákladů obnovují finanční rezervy, je půjčka na dárky rizikovým krokem. Lidé často podléhají emocím,“ řekla Vendula Haraštová, úvěrová specialistka ze společnosti ČPP Servis.
Pokud by Češi půjčku zvažovali, 35 procent by se obrátilo na banku a 39 procent na rodinu či přátele. Splátkový prodej u obchodníků by využilo 23 procent dotázaných. Pouze dvě procenta by se obrátila na nebankovní společnost. Právě tento segment ale představuje nejvyšší riziko kvůli vysokým úrokům, poplatkům a přísným sankcím při zpoždění splátek.
Největší náchylnost k zadlužení vykazují mladší lidé ve věku 18 až 35 let. Data tedy naznačují do jisté míry neočekávaný trend menší opatrnosti u mladších respondentů, který byl nastíněn již ve dva roky starém průzkumu České bankovní asociace. Naopak u lidí starších 55 let je tato zkušenost minimální – pouze 2,9 procenta uvedla, že si někdy půjčilo do 10 000 Kč, a jen 1,2 procenta nad tuto hranici.















