
Letos uplyne už dvacet let od založení vašeho Nadačního fondu Kapka naděje. Jaké jsou největší úspěchy fondu?
Domnívám se, že už těch dvacet let existence jsou zárukou kvality a prověření fungování Kapky naděje. Je to obrovský úspěch sám o sobě. Nadační fond patří v současné době mezi nejvýznamnější neziskové organizace u nás, má silnou pozici i silné know-how.
Čísla mluví jednoznačně: Kapka naděje působí v téměř 50 nemocnicích po celé České republice a svým záběrem pokrývá široké spektrum dětské medicíny od novorozenců přes pediatrii a chirurgii, dětskou onkologii až po dětskou psychiatrii a paliativní péči. Více než 220 milionů investovaných korun je, myslím, také velice hezké číslo.

Máte více dárců mezi jednotlivci nebo mezi firmami?
Kapka naděje je silně orientovaná na korporátní sféru. Pokud bychom to vyčíslili v příjmech, lze říct, že přibližně 70 až 75 procent jsou firmy, a zbytek jednotlivci, kteří se zapojují během celého roku. Naší největší fundraisingovou akcí je Galakoncert Kapky naděje, kde se nám daří kumulovat vysokou částku v rámci DMS a příspěvků přes účet.
Jaká je vlastně ochota českých občanů pomáhat prostřednictvím vašeho Nadačního fondu?
Myslím, že obecně Češi umí pomáhat a pomáhají rádi, což je vidět i při různých krizových situacích, kdy jsou povodně nebo když hoří lesy v Austrálii. Ačkoliv jsou Češi na druhé straně planety, dokážou se zapojit, angažovat a poslat peníze.
Zároveň se ale domnívám, že je v Češích pořád ještě trochu zakořeněna nedůvěra, která může být historicky daná. Proto je naším cílem absolutní transparentnost, na které si zakládáme. Když lidé pošlou dvacet, sto nebo tisíc korun, je zapotřebí, aby věděli, kam ty peníze jdou a kde pomáhají. A to je, myslím, i úkolem celého neziskového sektoru u nás: Abychom byli transparentní a aby lidé nebyli zklamaní.
Překvapil vás přístup některých dárců? V jakém smyslu?
Jsem rád – a není to klišé – za každou korunu, kterou nám kdo přispěje. Žádné velké překvapení jsem nezaznamenal. Samozřejmě, když se bavíme o firemních darech, peníze nepadají z nebe. Musíme si je opravdu zasloužit, mít zajímavý projekt, přinést dané společnosti zajímavé PR, komunikaci, ať už interní, směrem k zákazníkům, dodavatelům a tak dále. Dané projekty a darované sumy jsou tedy odpracované – většinou jsou to bartery, kdy Kapka naděje přináší určitou přidanou hodnotu. Přinášet atraktivní projekty je dle mého soudu správná cesta a důvod, proč se Kapce daří.
Kolik se vám podaří nashromáždit peněz za jeden rok?
Ta částka se každým rokem zvyšuje, máme více než dvoumístný meziroční růst. Pohybujeme se průměrně okolo 25 milionů korun.
Můžete prozradit, co plánujete na letošní rok? Jakou pomoc a kam budete směřovat?
Tento rok je důležitý a to nejen pokud jde o benefiční část nadace. Protože slavíme dvacetiny, chystáme spoustu fundraisingových akcí, koncerty, sportovní události, velká partnerství… Chceme působit ve všech pilířích, v nichž v současnosti pomáháme, ať je to přístrojové vybavení, psychosociální péče, ozdravné pobyty, věda a výzkum, kde jsme velice silní a bereme to prioritně.
Samozřejmě budeme nadále podporovat Český registr dárců krvetvorných buněk při IKEMu. V uvedených oblastech chceme tedy navýšit naši finanční pomoc a navíc strategicky rozvíjet naše nová témata, která jsme nakousli v loňském roce, což je paliativní péče a dětská psychiatrie. Tyto oblasti jsou do určité míry tabuizované a na okraji zájmu, ale my je vnímáme jako velice důležité a chtěli bychom je podporovat.