Češi v říjnu navýšili své útraty méně, než se čekalo

Češi stále nakupují s gustem, od oblečení přes mobily až po elektroniku. Jejich útraty táhnou ekonomiku, ochlazení přijde příští rok. Rychlejší růstové dynamiky v tomto ekonomickém cyklu už český maloobchod nedosáhne.
Češi stále nakupují s gustem, od oblečení přes mobily až po elektroniku. Foto: Depositphotos.com

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu zaostaly za očekáváním, byť mírně. Bez zahrnutí motoristického segmentu rostly meziročním tempem 3,4 procenta, zatímco trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal se vzestupem o 3,8 procenta. Slabší růst částečně vysvětluje poměrně vysoká srovnávací základna loňského října. Svoji roli sehrály i objektivní faktory. Například meziroční pokles cen pohonných hmot způsobený levnější ropou na světových trzích vedl v říjnu k meziročnímu poklesu jejich maloobchodního prodeje.

Maloobchodní tržby však zejména v očištěném vyjádření – letošní říjen měl o jeden pracovní den méně než ten loňský – stále vykazují solidní úroveň a prokazují, že spotřeba domácností letos je a bude klíčovým tahounem celé ekonomiky. Růst maloobchodu je poháněn vzestupem reálných mezd, tedy kupní síly obyvatelstva, která letos vzroste o více než čtyři procenta.

Spotřebitelé mají stále docela dobrou náladu, což plyne z konjunkturálních šetření Českého statistického úřadu, byť jsou si v jisté a rostoucí míře vědomi možných rizik a v určité míře sílí jejich obava z vývoje vlastní finanční situace, zejména pod tlakem zpráv z médií o snižování počtu pracovníků v jistých segmentech průmyslové výroby. Míra úspor domácností je za letošní první pololetí přece jenom o něco výše než ve stejném období loňska i předloňska, za čímž je alespoň zčásti právě i opatrnostní spoření.

Dokud ale trh práce nezačne vykazovat znatelnější známky slábnutí, spotřebitelský optimismus Čechů zůstane na poměrně vysoké úrovni. Ke snížení dynamiky maloobchodu dojde příští rok, kvůli slabšímu růstu mezd a kvůli růstu míry nezaměstnanosti, byť mírnému. Za celý letošní rok porostou tržby v maloobchodě bez zahrnutí motoristického segmentu o 5,1 procenta, v příštím roce růst zpomalí na úroveň tří procent.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena