Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

Posázaví získává mezinárodní proslulost. Mezi Rataji, Sázavou a Stříbrnou Skalicí se kromě vodáků, chatařů a trampů začali objevovat turisté z celého světa, které spojuje jedno - fascinace úspěšnou počítačovou hrou na hrdiny Kingdom Come: Deliverance české firmy Warhorse Studios. V oblasti stoupla poptávka po rekreačních nemovitostech k pronájmu a z boomu profituje celá oblast. 
Za vším je poctivá ruční práce. Tvůrci hry lokace nafotili, opatřili si historické plány, bavili se s historiky i archeology a v jejich týmu dokonce pracuje na plný úvazek historička. Foto: Warhorse studios

Podle informací Národního památkového ústavu, který spravuje Sázavský klášter, se zvýšená návštěvnost projevila takřka hned po vydání tzv. RPG hry. Ta se na trhu objevila po několikaletých odkladech a napjatém očekávání fanoušků letos v únoru.

„Díky počítačové hře zaznamenáváme zvýšený zájem ze strany zejména mladých lidí ve věku 20–35 let. Tito lidé přicházejí na komentované prohlídky poučeni, jsou naslouchaví, bystří a častokrát si porovnávají zážitky ze hry s realitou na místě,“ uvedla v médiích kastelánka kláštera Jaroslava Matoušová.

V Ratajích čeká zámek i šenk

Do pokladny Ratají nad Sázavou díky fanouškům hry proudí ve zvýšené míře peníze ze vstupného do zámku. Městys jej získal do vlastnictví ve zchátralém stavu, postupně ale rekonstruuje a zpřístupňuje jeho jednotlivé části. Nejnovější atrakcí je zámecký šenk. „V případě ubytování v ‚soukromí‘ je pro nás příjmem poplatek z ubytovací kapacity a rekreačního pobytu,“ řekl redakci FAEI.cz starosta Luboš Kubát, který počítačovou hru sice zná, ale zatím si ji nezahrál.

Podle výkonného ředitele serveru Bezrealitky.cz Hendrika Meyera je dalším projevem zájmu o lokalitu vyvolaného hrou zvýšená poptávka po pronájmu rekreačních nemovitostí. „Například v okolí Ratají nad Sázavou poptávka jednoznačně stoupla,“ uvedl Meyer pro ČTK. Není podle něj výjimkou, že se populární může stát lokalita, kterou zpropaguje nějaká popkulturní událost.

Starosta Kubát sice nepopírá zvýšený zájem turistů, ale až tak optimistický není. „Nedomnívám se, že dochází k masivnímu nárůstu domácí turistiky. A co se krátkodobých pronájmů nemovitostí týče, tak jde pouze o ojedinělé případy. Naše obec má 390 čísel popisných a 320 čísel evidenčních (chat). Z toho je pronajímáno pět objektů,“ odpověděl na otázku redakce, zda lidé v Ratajích chtějí půjčovat své nemovitosti někomu cizímu.

Mapa pro fanoušky

Speciální mapu, jejíž předlohou je hra Kingdom Come: Deliverance, vydala v těchto dnech Středočeská centrála cestovního ruchu.

Mapa umožňuje návštěvníkům vydat se po stopách hlavního hrdiny hry Jindřicha, syna vesnického kováře ze Stříbrné Skalice, který se v předhusitském období snaží změnit svou budoucnost. Návštěvou krajiny, měst a památek, které jsou ve hře vykreslené, tak turisté mohou poznat, jak se středověká místa proměnila v čase.

„Od svého spuštění slaví hra úspěchy nejen u věrných fanoušků, ale doslova po celém světě. Okolí řeky Sázavy, hlavního dějiště příběhu, se tak stalo populární destinací, kam se příznivci Jindřichova putování vydávají na vlastní oči prozkoumat působivou architekturu i malebnou krajinu,“ informovala Markéta Wernerová, ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu.

Hra Kingdome Come si zakládá na co největší historické přesnosti, co se týká podoby hradů, obydlí, zbraní a šatstva. Foto: Kingdomcome.cz

Vývojáři zkrátili řeku

Hra Kingdome Come si sice zakládá na co největší historické přesnosti, co se týká podoby hradů, obydlí, zbraní a šatstva, ale mapa není stoprocentně přesná. Protože se hra odehrává na šestnácti kilometrech čtverečních, museli tvůrci s některými místy zahýbat nebo je posunout, aby nebyla od sebe tak vzdálená.

„Mapu do hry vytvářeli naši talentovaní kreslíři pod vedením Mikuláše Podprockého tak, aby vypadala co nejvíce historicky. Co jsme museli z herních důvodů udělat, bylo to, že jsme krajinu mírně srazili, vyřízli kousek řeky Sázavy a některé vesnice posunuli o něco blíže k sobě,“ vysvětlil jeden z hlavních designérů hry Viktor Bocan.

Tvůrci přesto na mapě zachovali dostatečně velkou míru autenticity, ale to rozpoznají především hráči. Většina krajiny ve hře je přesná kopie včetně třeba výškové mapy, kterou si tvůrci opatřili a podle ní terén vymodelovali.

„Za vším je poctivá ruční práce. To znamená, že jsme si lokace nafotili, opatřili si historické plány, bavili se s historiky i archeology, dokonce v našem týmu pracuje na plný úvazek historička,“ uzavřel Bocan.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB