
V letech 2014 až 2018 stoupal počet osobních vozů registrovaných v ČR druhým nejrychlejším tempem v EU, a sice devatenáctiprocentním, jak plyne z aktuálních údajů Eurostatu. Jinými slovy, za pouhé čtyři roky přibyla na českých silnicích pětina osobních vozů. Češi za to vděčí z velké části ekonomické prosperitě a citelnému růstu reálných mezd, k němuž v té době došlo.
Rychleji v daném období přibývala registrovaná osobní auta pouze v jediné zemi EU, a sice v Rumunsku – tempem 31 procent. Rumunsko je ovšem stále i tak zemí s nejnižším počtem osobních vozů v přepočtu na 1000 obyvatel – v roce 2018 jich mělo pouze 332. Pro srovnání, Česko v roce 2018 hned 540 osobních aut na 1000 obyvatel. A premiant EU Lucembursko dokonce 676.
Rumunsko vykazuje znatelný nárůst v počtu osobních aut z velké části proto, že jeho trh se automobily zatím poměrně nenasycený, takže roste z nízkého základu, z něhož se roste snáze než ze základu vyššího.
V roce 2016 poprvé v historii ČR připadly na jeden osobní vůz méně než dva obyvatelé země. Stalo se tak teprve jako v jedenácté zemi EU. Od toho roku tak platí, že teoreticky může celé Česko v daný moment cestovat vozem tak, že všichni jeho obyvatelé sedí na místě řidiče nebo spolujezdce, a nikdo na zadním sedadle. Pokud to předpisy dovolí, samozřejmě.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)