
Dramatické zvyšování cen vstupních materiálů a energií, které spolu s tzv. úzkými místy v dodavatelském řetězci způsobí, že dynamika růstu investic bude výrazně pomalejší a spíše bude stagnovat. Pro některé firmy to však může být až likvidační.
Mimořádné využití institutu „podstatné změny okolností“. Dle tuzemského práva jde o stav, kdy po uzavření smlouvy dojde ke změně okolností tak podstatné, že změna založí v právech a povinnostech stran zvlášť hrubý nepoměr znevýhodněním jedné z nich buď neúměrným zvýšením nákladů plnění, anebo neúměrným snížením hodnoty předmětu plnění. Dále jde o navázání cen dlouhodobých kontaktů na vývoj indexů ČSÚ, což umožní pružnou reakci.
Situace dopadá nejen na výrobce, ale i subdodavatele a může mít podstatný vliv na hrubý domácí produkt (HDP) České republiky. Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) žádá o přijetí opatření, která budou směřovat k řešení situace.
Dlouhodobé smlouvy bez inflačních doložek
Český železniční průmysl a dopravní strojírenství je oborem, kde většina dodávek je realizována na základě dlouhodobých rámcových smluv.
Délka platnosti smluv a z toho vyplývajících závazků dosahuje běžně délky tří až pěti let, ale jsou případy i delších smluvních závazků až osm let.
Smlouvy jsou navíc uzavřeny na základě předchozího vítězství ve veřejném výběrovém řízení. Tendrové podmínky těchto veřejných zakázek ve většině případů neumožnily implementaci cenové indexace, tj. bez možnosti inflačního cenového navýšení zohledňující vývoj nákladů v čase.
Dodavatelé jsou tak vlivem situace nuceni dodávat své produkty a služby s fixní cenou platnou po celou dobu platnosti smlouvy. Týká se to nejen výrobců nových kolejových vozidel, ale rovněž dodavatelů například těžké údržby železničních vozidel a dalších dlouhodobých dodávek pro českou železnici, zejména pro České dráhy.
Situaci ovlivňuje subdodavatelský řetězec
České dráhy jsou však u řady svých smluv na zajištění osobní dopravy v podobné situaci a tyto smlouvy zcela nezohledňují zásadní změny tržních okolností. Finální dodavatelé tento závazek fixní ceny přenášejí na své subdodavatele komponent a materiálů. Negativní dopad má tak současná situace na celý dodavatelský řetězec.
Současná situace s inflací přesahující deset procent a obrovský nárůst cen energií a dalších komodit (ocel, hliník, měď, pozn. aut.) tak způsobují zcela zásadní existenční problémy nejen u finálních dodavatelů kolejových vozidel, ale stejným způsobem ovlivňuje celý subdodavatelský řetězec.
Neřešení současné situace způsobí zásadní problémy a v některých případech i existenční potíže celého odvětví s výrazným poklesem výkonnosti. Tato skutečnost bude mít negativní dopady v budoucnosti do tuzemského hrubého domácího produktu, protože dle studie společnosti Deloitte mají podniky sdružené v ACRI dopad na HDP ve výši cca 1,5 procenta.

Cílem navržených opatření je zajistit normální fungování firem v celém dodavatelském řetězci a tím také zabezpečit jejich zdravý vývoj s tvorbou zisku, standardní výši výběru daní a zajištění zaměstnanosti. Pokud nedojde k řešení situace skrze zmíněná opatření, tak 60 procent firem omezí zásadním způsobem investice, což ohrožuje budoucí zdravý vývoj ekonomiky a konkurenceschopnost průmyslu.
Členové ACRI a železniční sektor obecně jsou exportně orientovaná odvětví mající ve svém středu firmy, které vyvíjejí, vyrábějí a zajišťují poprodejní servis finálních produktů, a jsou tak představitelem znalostní ekonomiky s exportním potenciálem a s konkurenceschopným postavením jak v Evropě, tak ve světě.
Autorka je generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI)
(Redakčně upraveno)