Český železniční průmysl ohrožuje zvyšování cen energií a materiálů

Názor
Dopady skokového zvyšování cen vstupních materiálů a energií, rozpad dodavatelských řetězců či válečný konflikt na Ukrajině, situace, která vede ke zdražování výrobků a služeb. Jsou obory, které si tyto náklady promítnou do cen. Jinak je to s dodávkami na železnici, kde jsou výběrová řízení na dodávky výrobků a služeb kalkulována na fixní cenu.
Neřešení současné situace v železničním průmyslu způsobí zásadní problémy a v některých případech i existenční potíže celého odvětví s výrazným poklesem výkonnosti, říká Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu. Ilustrační foto: FAEI.cz

Dramatické zvyšování cen vstupních materiálů a energií, které spolu s tzv. úzkými místy v dodavatelském řetězci způsobí, že dynamika růstu investic bude výrazně pomalejší a spíše bude stagnovat. Pro některé firmy to však může být až likvidační.

Situace dopadá nejen na výrobce, ale i subdodavatele a může mít podstatný vliv na hrubý domácí produkt (HDP) České republiky. Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) žádá o přijetí opatření, která budou směřovat k řešení situace.

Dlouhodobé smlouvy bez inflačních doložek

Český železniční průmysl a dopravní strojírenství je oborem, kde většina dodávek je realizována na základě dlouhodobých rámcových smluv.

Délka platnosti smluv a z toho vyplývajících závazků dosahuje běžně délky tří až pěti let, ale jsou případy i delších smluvních závazků až osm let.

Smlouvy jsou navíc uzavřeny na základě předchozího vítězství ve veřejném výběrovém řízení. Tendrové podmínky těchto veřejných zakázek ve většině případů neumožnily implementaci cenové indexace, tj. bez možnosti inflačního cenového navýšení zohledňující vývoj nákladů v čase.

Dodavatelé jsou tak vlivem situace nuceni dodávat své produkty a služby s fixní cenou platnou po celou dobu platnosti smlouvy. Týká se to nejen výrobců nových kolejových vozidel, ale rovněž dodavatelů například těžké údržby železničních vozidel a dalších dlouhodobých dodávek pro českou železnici, zejména pro České dráhy.

PSALI JSME:
Vítkovické železniční opravny: Vize třísměnného provozu

Situaci ovlivňuje subdodavatelský řetězec

České dráhy jsou však u řady svých smluv na zajištění osobní dopravy v podobné situaci a tyto smlouvy zcela nezohledňují zásadní změny tržních okolností. Finální dodavatelé tento závazek fixní ceny přenášejí na své subdodavatele komponent a materiálů. Negativní dopad má tak současná situace na celý dodavatelský řetězec.

Současná situace s inflací přesahující deset procent a obrovský nárůst cen energií a dalších komodit (ocel, hliník, měď, pozn. aut.) tak způsobují zcela zásadní existenční problémy nejen u finálních dodavatelů kolejových vozidel, ale stejným způsobem ovlivňuje celý subdodavatelský řetězec.

Neřešení současné situace způsobí zásadní problémy a v některých případech i existenční potíže celého odvětví s výrazným poklesem výkonnosti. Tato skutečnost bude mít negativní dopady v budoucnosti do tuzemského hrubého domácího produktu, protože dle studie společnosti Deloitte mají podniky sdružené v ACRI dopad na HDP ve výši cca 1,5 procenta.

Vývoj nákladů na výrobu kolejového vozidla. Zdroj: ACRI

Cílem navržených opatření je zajistit normální fungování firem v celém dodavatelském řetězci a tím také zabezpečit jejich zdravý vývoj s tvorbou zisku, standardní výši výběru daní a zajištění zaměstnanosti. Pokud nedojde k řešení situace skrze zmíněná opatření, tak 60 procent firem omezí zásadním způsobem investice, což ohrožuje budoucí zdravý vývoj ekonomiky a konkurenceschopnost průmyslu.

Členové ACRI a železniční sektor obecně jsou exportně orientovaná odvětví mající ve svém středu firmy, které vyvíjejí, vyrábějí a zajišťují poprodejní servis finálních produktů, a jsou tak představitelem znalostní ekonomiky s exportním potenciálem a s konkurenceschopným postavením jak v Evropě, tak ve světě.

Autorka je generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Ruské železnice bankrotují. Zhoršení dopravní situace zasáhne desítky milionů Rusů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.