Cizince na Česku láká i bezpečí, říká šéf pozemní části Letiště Praha Jiří Petržilka

Česko je jedna z nejbezpečnějších zemí světa, a proto sem cizinci jezdí rádi. Počet cestujících na ruzyňském letišti v Praze opět letos vzroste. Stejně tak rozsah služeb. A taxikáři? Ti už se tady neperou. O tom všem v rozhovoru FAEI.cz s ředitelem neleteckého provozu Letiště Václava Havla Praha Jiřím Petržilkou.
Ředitel neleteckého provozu Letiště Václava Havla Praha Jiří Petržilka. Foto: Letiště Václava Havla

Česko a zejména Praha se podle vašich vyjádření pro novináře stávají pro cizince stále více atraktivní. Proč?
Vidíme velkou poptávku po Česku ze strany cestujících z Asie a severní Ameriky. Z celkového počtu odbavených cestujících tvoří zahraniční cestující zhruba 60 procent. Také rostou počty Čechů, kteří létají například na víkendové pobyty v Evropě, ale i na klasickou letní dovolenou. Po několika letech sledujeme opět velký zájem o destinace v Turecku nebo Egyptě, což souvisí s tamní momentálně lepší bezpečnostní situací.

Přibývají také spoje do destinací, kam Češi tradičně míří spíše autem, třeba do Chorvatska nebo Itálie. Ze vzdálenějších destinací to jsou nové linky třeba do USA nebo na Blízký východ.
Vracejí se také linky z Ruska. Jedním z prioritních trhů je pro nás Čína, kde jsou miliony lidí, toužící cestovat do Evropy, včetně ČR. Počet cestujících letos na Letišti Václava Havla Praha opět meziročně vzroste o pět procent na více než 17,5 milionů.
Jedním z důvodů, proč lidé rádi létají do Prahy, je i velmi příznivá bezpečnostní situace v České republice. Mnozí cestující vnímají Prahu jako mnohem bezpečnější město než například Londýn nebo Paříž. Vysoká míra bezpečnosti je dlouhodobá výhoda Česka.

Jen přes léto projde přes letiště na čtyři milióny osob. Je to obrovská masa lidí s různými zvyklostmi. Nevznikají z toho občas konflikty?
Bezpečnost ve vzduchu začíná bezpečností na zemi. Ta je pro nás absolutní prioritou. Máme řadu opatření, díky nimž je bezpečnost na pražském letišti na velmi vysoké úrovni. Některá opatření jsou vidět, jiná vidět nejsou. Samozřejmě někteří cestující jsou konfliktnější, s tím počítáme, a my máme postupy, které vedou ke zklidnění situace.

Vidět je třeba červený tým. To jsou poradci pro cestující, kteří bloudí. Pak jsou vidět státní policisté a v hojných počtech civilní členové letištní ostrahy. Máte i bezpečnostní složky v civilu?
To je bezpečnostně velmi citlivá informace, která by mohla působit návodně. Na to vám nemohu odpovědět.

Oznámili jste zvýšení průchodnosti přes bezpečnostní kontroly o 40 procent. Opravdu nebudou žádné fronty?
Předpokládáme, že pražské letiště letos v červenci a srpnu odbaví každý měsíc dva miliony cestujících, což bude nejvíc v naší historii. Dostaneme se tím také na hranu kapacity letiště, což znamená, že rozhodně nemůžeme slíbit, že nebudou žádné fronty.

Naopak, ve špičkách, což je třeba v pátek ráno, může k delším frontám docházet a úkolem letiště je minimalizovat dopad na cestující. Z toho důvodu třeba máme letos poměrně rozsáhlou edukativní kampaň, kdy cestující vedeme k tomu, aby byli na letišti skutečně s časovou rezervou minimálně dvou hodin, informovali se a na bezpečnostní kontrolu se dopředu připravili.
Pokud cestující čekat nechce, může si pořídit zcela novou službu, expresní vstup na bezpečnostní kontrolu, tzv. fast track, který jej vyjde na 150 Kč. Proces kontroly je samozřejmě stejný, ale nebudete čekat. Pro rodiny s dětmi v kočárku jsme potom otevřeli úplně nový samostatný průchod bezpečnostní kontrolou na Terminálu 2, což znamená, že tito cestující opět projdou bez většího čekání, a navíc bez pocitu, že zdržují ostatní cestující.

A co je to služba privátního odbavení?
To je něco jiného. Cestující předá službě letiště pas, letenku, zavazadlo, sedne si do salónku a my za něj veškeré formality spojené s odbavením zařídíme. V salonku si počká na palubní vstupenku, kterou mu doneseme, a o nic dalšího se nestará. Navíc může využít služeb oddělené privátní bezpečnostní kontroly.

A jak to tedy na letišti je teď s taxikáři? Nedávno tady jedni napadali řidiče Uberu. Mohou sem jezdit všichni taxikáři?
Ano. Samozřejmě sem můžete jet s Uberem, nebo jakoukoliv jinou taxislužbou, kterou máte rádi. Je to čistě na lidech. Nikoho, ani smlouvami, nenutíme, aby sem nemohl jezdit. Je pravda, že infrastruktura je rozdělena. Expresní parkoviště na Terminálu 1 i Terminálu 2 jsou přístupná komukoliv. Potom máme pruh absolutně nejblíže k terminálu a tam mohou jen dvě společnosti, které vzešly z výběrového řízení.

Napadají se taxikáři ještě před letištěm?
Z poslední doby nemám informace, že by k incidentům docházelo.

Jak je to s poplatky za vjezd na parkoviště k terminálům?
Pokud máte předplacenou kartu, stojí vjezd 40 korun. Nebo můžete využít krátkodobé parkování za 60 korun na hodinu v parkovacím domu C nebo na venkovním parkovišti PB Economy. Funguje dobře i dlouhodobé parkování od přibližně tisíce korun na týden. V létě je vhodné si místo zarezervovat dostatečně dlouho dopředu – jednak získáte lepší cenu, a hlavně budete mít jistotu, že parkování seženete. Garáže budou v sezóně velmi plné a některé ceny tak o něco kvůli velké poptávce pravděpodobně zvýšíme.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena