Co dělají pojišťovny pro to, aby se snížila úmrtnost na českých silnicích?

Anketa
Loňský rok byl na českých silnicích ve znamení rekordní úmrtnosti. Podle údajů Centra dopravních informací se při loňských dopravních nehodách těžce zranilo 2406 lidí a došlo k usmrcení 571 účastníků dopravních nehod, což je nejvíce za poslední tři roky. Pojišťovny obvykle řeší až následky. Oslovili jsme proto mluvčí některých z pojišťoven s anketní otázkou: Co dělá vaše pojišťovna pro to, aby se úmrtnost na českých silnicích snížila?
Na železniční přejezdy, kde v minulosti došlo k dopravní nehodě, upozorňují od roku 2012 navigace Garmin díky projektu Bezpečně do cíle. Foto: FAEI.cz

Allianz, tiskový mluvčí Václav Bálek:
Samozřejmě nám leží na srdci velký počet nehod, včetně těch s fatálními následky, ale jsme pojišťovna a naším primárním cílem je platit náhradu škody, renty či bolestné. V rámci pojišťovnictví už dlouhá léta uplatňujeme systém bonus – malus, tj. zlevňujeme pojistné prostřednictvím bonusu těm, kteří nikomu nezpůsobují škodu a naopak malusem zvyšujeme sazby těm, kdo často bourají.
Někteří lidé totiž změní své řidičské návyky opravdu až po velkém zdražení pojistného.
Kromě toho v Allianz vydáváme už sedm let Automapu Allianz, což je projekt, kterým dvakrát ročně upozorňujeme na nebezpečné úseky silnic. V nejednom případě se za podpory Allianz nadačního fondu pak silničáři pustili do jejich úpravy a dnes už jsou mnohem bezpečnější.

PSALI JSME:
Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Axa, tiskový mluvčí Jiří Cívka:
AXA má jako první pojišťovna na českém a slovenském trhu zdarma pro všechny řidiče bez rozdílu samostatnou jednoduchou mobilní aplikaci, která dokáže aktivně sledovat a vyhodnotit styl jízdy řidiče. Nepřetržitě a automaticky (po dobu jízdy) sbírá data o nebezpečných manévrech. Po skončení jízdy poskytne řidiči přehlednou osobní zpětnou vazbu, včetně konkrétních doporučení, jak se zlepšit a jezdit bezpečněji. Nad aplikací převzal záštitu BESIP. Zaregistrovaní uživatelé aplikace AXA Drive a internetových stránek Rád řídím si mohou bezpečnou jízdou „vyjezdit“ bonusy od partneru aplikace a také extra slevu na povinném ručení nad rámec svého bonusu.
Mobilní aplikace efektivně využívá hardwarové výbavy mobilních telefonů. Například akcelerometru, gyroskopu a GPS modulu. Systém všechna získaná data zpracuje, a to včetně informací získaných z mapových podkladů o projížděné trase a aktuálních dat z monitorovacích satelitů. Automaticky jsou do vyhodnocení zahrnuta i relevantní meteorologická data, respektive specifika denní/noční jízdy. To významně rozšiřuje kvalitu a autenticitu dopravních statistik, které řidič získá okamžitě po skončení jízdy, včetně grafu zrychlování, předjíždění, zatáčení a brždění.
Aplikace lze stáhnout z Google Play (pro uživatele telefonů se systémem Android) či AppStore (pro uživatele telefonů se systémem iOS). AXA Drive je díky vstřícnému uživatelského prostředí vhodná i pro technologicky méně zdatné uživatele, včetně seniorů. Je volně dostupná pro každého řidiče, nejen klienty skupiny AXA.

PSALI JSME:
Na silnici nelze vždy myslet i za druhé řidiče

Česká podnikatelská pojišťovna, tisková mluvčí Renata Čapková:
Česká podnikatelská pojišťovna motivuje řidiče k jízdě bez nehod systémem bonusů a malusů. Za předchozí bezeškodní průběh poskytujeme bonus 5 % za každý rok bez nehody, maximálně do výše 50 %. Nabízíme slevu až 15 % při sjednání Extrabenefitu Profi (dopředná sleva za jízdu bez nehod po dobu tří let), nebo slevu až 27 % za Superbenefit Dobrého řidiče (sleva za jízdu bez nehod v minimální délce 36 měsíců).

Česká pojišťovna, tisková mluvčí Ivana Buriánková:
Pojišťujeme nejen motorová vozidla a osoby pro případ úrazu na silnicích, ale také se aktivně podílíme na prevenci dopravní bezpečnosti. Již patnáct let se věnujeme projektu Gentleman silnic, v rámci kterého spolupracujeme s Policií ČR. Jeho cílem je motivovat účastníky silničního provozu, aby nebyli lhostejní vůči svému okolí a navzájem si v krizových situacích pomáhali.
Gentlemanem silnic se stává ten, kdo osobně přispěje k záchraně života, nebo jiným způsobem pomůže ostatním při závažné dopravní nehodě. Aktivním vyhledáváním a zveřejňováním příběhů oceněných chceme inspirovat a motivovat řidiče k tomu, aby se i oni zamysleli nad svým chováním na silnicích a aby v případě, že se stanou svědky nehody, nebyli lhostejní a pomohli.
Další dlouhodobou aktivitou v oblasti prevence je ČP Index. Jeho prostřednictvím již 15 let hodnotíme bezpečnost na silnicích 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst. Zveřejňováním ČP Indexu se snažíme upozornit na problematiku vážných dopravních nehod a přimět tak řidiče minimálně k zamyšlení nad tím, jak se oni sami na silnicích chovají.

PSALI JSME:
Drobná autonehoda? Neztrácejte hlavu a dodržte šest jednoduchých pravidel

Direct pojišťovna, tisková mluvčí Nela Maťašeje:
Direct pojišťovna spustila nedávno blog, který se snaží řidiče čtivou formou vzdělávat a varovat před tím, co vše se může na silnicích stát. Současně jsme nedávno spustili službu Průvodce škodou na zdraví. Pomáháme tak lidem ve chvíli, kdy se jim stane nehoda se zraněním. Pokud zjistíme, že jste se při nehodě zranili vy, nebo někdo z vaší posádky, ozveme se vám a poradíme, jak dále postupovat, jaká jsou vaše práva a povinnosti a na koho se můžete ve složité životní situaci obrátit. Jako poškozenému vám nabídneme také kontakt na advokáta, s nímž můžete svou situaci zdarma probrat a zjistit, jak uplatnit nároky na odškodnění. V případě, že zaviníte nehodu vy a někoho při ní zraníte, poradíme vám, jak postupovat a na co se připravit. Přestože to nemá přímý vliv na nehodovost, snažíme se tím pomáhat ve chvílích, kdy se už reálně něco stane.

PSALI JSME:
Špičková pracoviště mohou zraněným při autonehodách významně pomoci

Generali, tiskový mluvčí Honza Marek:
Prevence je tématem, které žádná pojišťovna nemůže opomíjet. Generali svoji pozornost směřuje samozřejmě i tímto směrem. Například několik let aktivně podporujeme umisťování pachových ohradníků ve vybraných krajích v Česku. Jejich účinnost je prokázaná a přispívá velmi významně ke snížení nehod způsobených zvěří. I při těchto nehodách jde přitom motoristům o život.
Další projekt, jehož jsme hlavním partnerem, jsou Výmoly.cz. Jde o platformu, kam dlouhodobě přispívá veřejnost a komunikace probíhá i mezi silničáři. Smyslem je upozorňovat na problematické úseky komunikací, které jsou plné děr a výmolů. Reálně tak na nich hrozí dopravní nehoda (ať už projetím výtluku nebo snahou se mu vyhnout na poslední chvíli). Tyto úseky jsou pak na základě podnětů veřejnosti opravovány.
Kromě prevence samozřejmě nabízíme i řešení pro případ, kdy se něco stane. Konkrétně jde o připojištění poúrazové péče právě k produktům povinného ručení a havarijního pojištění. Jde o unikátní pojištění s naturálním plněním = zajištěním lůžka a péče ve špičkových českých rehabilitačních zařízeních. Na webu názorně uvidíte, jak produkt funguje a že pomáhá s návratem těžce zraněných motoristů zpět do života.

PSALI JSME:
Prudké navýšení počtu smrtelných dopravních nehod

Kooperativa, tiskový mluvčí Milan Káňa:
V minulosti šlo o jednotlivé projekty, například v roce 2012 jsme v rámci projektu Bezpečně do cíle společně se Správou železniční dopravní cesty připravili do navigací Garmin upozornění na železniční přejezdy, na kterých došlo v minulosti k dopravní nehodě. Kritická místa byla výrazně graficky vyznačena a doplněna hlasovým upozorněním. V roce 2018 jsme pak podpořili projekt Senior bez nehod, sérii interaktivních představení pro starší účastníky dopravního provozu.
Postupně jsme se rozhodli pojmout tyto projekty komplexněji a založili jsme Platformu VIZE 0, která projekty zaměřující se na bezpečnost silničního provozu propojí. Jde o sdružení firem a institucí, které společně chtějí připravovat a podporovat své aktivity, projekty a změny zaměřené na zvýšení úrovně bezpečnosti silničního provozu.
Dalšími zakládajícími členy Platformy VIZE 0 jsou instituce, které se bezpečností silničního provozu již aktivně zabývají (BESIP, Ředitelství služby dopravní Policie PP ČR, Centrum dopravního výzkumu, Ústav soudního inženýrství VUT Brno, Drážní úřad, Česká asociace pojišťoven, Sdružení dovozců automobilů, Global Assistance, Tým silniční bezpečnosti a další).

PSALI JSME:
Mikrospánek za volantem. Zajistí vám je jediný typ odpočinku, ten věčný

První klubová pojišťovna, tisková mluvčí Markéta Baráková:
Dlouhodobě se věnuje zábraně škod a preventivní bezpečnosti ČAP (Česká asociace pojišťoven) a ČKP (Česká kancelář pojistitelů). První klubová pojišťovna přispívá do jejich fondu stejně jako ostatní pojišťovny v ČR. Vedle toho má Klubovka také vlastní PR aktivity, kde například formou poraden a článků informujeme širokou veřejnost například o tom, jak minimalizovat riziko na silnicích.

Slavia pojišťovna, tiskový mluvčí Jakub Koutek:
Pojišťovna řeší spíše až následky nehod a mírní dopad následků na lidi. Snažíme se na motoristy působit motivačně tím, že pokud jezdí ohleduplně a bezpečně, mají nárok na výrazně nižší pojistné. Z pohledu již vzniklého problému a řešení následků je užitečná naše mobilní aplikace, která umožňuje spojení s asistenční službou i složkami IZS jedním kliknutím.
Během letošního roku chceme do prevence zařadit i projekt, který zahrnuje instalaci stojanů u vybraných obcí. Na nich budou zcela zdarma k dispozici reflexní nálepky, které si mohou dát chodci na oděv a být v noci vidět. Být vidět je totiž velké téma v dopravní bezpečnosti a jednoduchá nálepka nebo reflexní páska může hodně znamenat.

PSALI JSME:
Kdy povinné ručení nestačí a škodu doplatíte ze svého

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.