Co letos přinesl Black Friday?

Listopadová nákupní horečka, známá jako Black Friday, podle předběžných údajů dosáhla nových rekordů. Dominance online prodeje, výrazný nástup umělé inteligence (AI) a změny nákupního chování přinesly odlišné výsledky v ecommerce a kamenných prodejnách.
Pro firmy, které se primárně spoléhají na kamenné prodejny, jako Walmart, Target nebo Costco, představuje Black Friday větší výzvu. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Pro firmy, které se primárně spoléhají na kamenné prodejny, jako Walmart, Target nebo Costco, představuje Black Friday větší výzvu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pro investory je však důležitější, jaké signály Black Friday vysílá pro celoroční tržby a potenciální vývoj akcií maloobchodních a technologicko‑retailových společností v roce 2026.

Tržby zde rostly rychleji než v kamenných prodejnách a Adobe Analytics uvádí, že pro online platformy byl letošní Black Friday největší v historii. Američtí spotřebitelé utratili online 11,8 miliardy dolaru, meziročně o 9,1 procenta více.

Mastercard SpendingPulse hlásí růst celkových maloobchodních tržeb o 4,1 procenta, přičemž podle jejich údajů táhne celý sektor nahoru právě e‑commerce. Vyšší návštěvnost zaznamenaly i kamenné obchody, obvykle tam, kde maloobchodníci kombinovali slevy s bonusy nebo dárky. Stále však zaostávaly za tempem růstu online segmentu.

Největšími „vítězi“ podle předběžných údajů jsou platformy, které implementovaly AI asistenci, personalizované nabídky či automatizovaná doporučení produktů.

Analýza RetailDive uvádí, že přenosy z AI kanálů rostly přibližně o 805 procent, přičemž jejich návštěvníci měli o 38 procent vyšší pravděpodobnost konverze. To má okamžitý dopad na společnosti, jako Amazon, Shopify nebo technologické firmy podporující AI marketingové nástroje.

Shopify je kanadská e‑commerce platforma, která umožňuje milionům malých a středních firem provozovat vlastní internetové obchody a přijímat online platby. Poskytovatel oznámil, že obchodníci na jeho platformě během Black Friday dosáhli rekordního hrubého objemu zboží (GMV) ve výši 6,2 miliardy dolaru, což představuje 25% meziroční nárůst.

V nejrušnějších hodinách zákazníci utráceli více než pět milionů dolarů za minutu. Jde o jasný signál, že široká škála nezávislých značek na Shopify dokázala z nákupní horečky vytěžit maximum. Podle Deutsche Bank tento jednodenní GMV představuje zhruba 5 procent čtvrtletního objemu, což odpovídá historickému vzorci.

Nejde tedy o jednorázový výkyv, ale o potvrzení rostoucího trendu. Silný Black Friday tak podporuje argument, že Shopify patří mezi hlavní společnosti těžící z rostoucí popularity online prodeje. V pondělí 1. prosince klesly akcie Shopify o téměř 6 procent, což však bylo způsobeno krátkým výpadkem jejich platformy.

Vývoj ceny akcií společnosti Shopify za posledních pět let. Zdroj: tradingview.com, Adam Austera, Ozios
Vývoj ceny akcií společnosti Shopify za posledních pět let. Zdroj: tradingview.com, Adam Austera, Ozios

Walmart uvedl, že během Black Friday týdne (od 25. listopadu do 1. prosince 2025, pozn. aut.) zaznamenal oproti předchozímu roku 57% nárůst objednávek. Zároveň informoval, že jeho marketplace (online sekce s prodejci třetích stran) dosáhl nového jednodenního rekordu v počtu vyřízených objednávek.

Firma také upozornila, že zákazníci, kteří během Black Friday používali mobilní aplikaci Walmart v kamenných prodejnách, utratili v průměru o 25 procent více než ti, kteří aplikaci nepoužili.

Jednou ze společností, která během tohoto nákupního šílenství nejvíce dominuje, zejména vzhledem k enormnímu růstu online nakupování, je Amazon. Přestože své výsledky dosud nezveřejnil, podle obecně dostupných předběžných údajů byl i letošní Black Friday s největší pravděpodobností rekordní.

Vzhledem k tomu, že firma výrazně investuje do automatizace logistických center a AI personalizace vyhledávání, vyšší objem online prodeje zlepšuje její provozní marži. Pro investory je to pozitivní signál pro roční výsledky, jelikož čtvrtý kvartál u Amazonu tradičně tvoří více než třetinu tržeb.

Pro firmy, které se primárně spoléhají na kamenné prodejny, jako Walmart, Target nebo Costco, představuje Black Friday větší výzvu, jelikož boj o zákazníka se přesouvá online a konkurenční tlak působí na jejich marže.

Online segment sice posilují, ale vysoké logistické náklady a následky pandemie – kdy se masivně investovalo do omnichannel řešení – snižují ziskovost. Vysoká inflace navíc způsobila, že zákazníci nakupovali méně prémiové zboží, přestože celkové výdaje rostly. Zisky tak nemusí růst tempem, které by odpovídalo rekordním tržbám.

Black Friday jednoznačně ukázal, že maloobchod v roce 2026 poroste díky digitalizaci, personalizaci nákupního procesu a schopnosti škálovat online prodej. Firmy, které se těchto trendů chopily, vycházejí z Black Friday jako vítězové a jejich akcie mohou získat nejvíce.

Na druhou stranu tradiční maloobchod úplně nezaostává, ale otázkou pro investory je, zda dokáže držet krok.

Autor je analytik Ozios
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek