
Vybraný privátní investor bude dálnici nejen financovat, ale po otevření ji bude dalších 25 let provozovat a udržovat ve výborném stavu, což ho logicky váže k maximální efektivitě a kvalitě stavební práce.
Řešení všech defektů totiž po danou dobu zůstává v jeho režii a je navíc penalizován za uzavírky dálnice. Proto i opravy realizuje co nejefektivněji – pravidelněji, v menším rozsahu a nejlépe po nocích a o víkendech.
Z úvodních jednání zatím vidíme enormní zájem až stovky investorů nejen z Česka, ale i ze zahraničí. Tento model výstavby nejen dopravní infrastruktury, ale třeba i v oblasti školství a sociálního bydlení je totiž v zahraničí už dlouhé roky zajetou praxí v době, kdy evropské zdroje třeba právě na výstavbu dálnic vysychají.
A je jen dobře, že i Česko se v této oblasti konečně posouvá do 21. století a vedle dálnic plánuje i řadu železničních tratí včetně těch vysokorychlostních, kde už jde o výdaje v řádu miliard eur.
Od druhého PPP projektu v Česku očekáváme, že bude ve srovnání s D4 náročnější především kvůli rozsahu a komplexnosti výstavby. Klíčová bude hlavně technická realizace dvou několikakilometrových dálničních tunelů, jejichž zvládnutí bude alfou omegou celého projektu.
Naopak u zadávací a smluvní dokumentace už bude možné vycházet z modelové zkušenosti s D4 a nebudeme muset znovu „vynalézat kolo“. I tím se může dosáhnout potřebných synergií, snížení nákladů privátních investorů při soutěži a ještě větší konkurenci. V součtu je tak stále velmi reálné, že se klíčová druhá spojka mezi Čechy a Moravou otevře v plánovaném roce 2029.
Autor partner společnosti PwC a expert na PPP projekty
(Redakčně upraveno)