
„V Česku se každoročně prodá 1,2 až 1,3 milionu vánočních stromků. Stromeček si tak zakoupí necelá třetina tuzemských domácností,“ komentoval výsledky průzkumu hlavní analytik Czech Fund Lukáš Kovanda s tím, že některé z domácností získávají stromeček mimo maloobchodní síť, například ve vlastním lese nebo z náletu. Část českých domácností pak používá umělý stromek, který podle jiného průzkumu preferuje zhruba patnáct procent Čechů.
Zatímco vánoční stromeček najdeme ve většině domácností, jmelí tak rozšířené ani zdaleka není. Pravidelně ho před Vánocemi rozvěšuje jen 53 procent domácností. Pokud už přece jen domácnost zdobí, tak visí na lustru (95 %). Objevit ho však můžeme i na dveřích či na okně.
Zvláště v posledních letech se na českých sídlištích i vilových čtvrtích rozmohl poměrně nový zvyk ověšovat domy či alespoň okna a balkony svítícími řetězy a jinými ozdobami. To, že na svá okna zavěšuje nejrůznější světýlka, přiznává 59 procent lidí. Nejčastěji jsou v obývacím pokoji (41 % domácností), v kuchyni (21 procent) a dětském pokoji (18 %). Dvanácti procentům lidí blikající ozdobičky nevadí ani v ložnici.
Některé věci typické pro Vánoce naopak mají zůstat skryty. Jednoznačně k nim patří dárky, které by měli obdarovávaní objevit nejlépe až na Štědrý den pod stromečkem. Šest z deseti Čechů (62 %) schovává do skříně. Výhodu mají ti, kdo mají sklep nebo garáž – tam vánoční dárky ukrývá 18 procent dotázaných.