
Mezi novými značkami jsou zástupci různých segmentů: Od sportovního oblečení i luxusní módy (ASSOS, Kinoko, Rebel Queen, Saint Laurent) přes nábytek a vybavení do domácnosti (Bonami), gastronomii (Pizza Domino’s) až po obchody se širokým spektrem diskontního spotřebního zboží (TEDi, Action).
„Značky aktuálně vstupující na český maloobchodní trh potvrzují data a trendy z našeho posledního retailového průzkumu uskutečněného v červnu a červenci. Ten ukázal, že přes rostoucí oblibu on-line nákupů je e-commerce hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 % respondentů-maloobchodníků,“ říká Milan Mašša ze společnosti CBRE.
V tuzemském retailovém trhu vidí potenciál i prestižní luxusní značky jako Yves Saint Laurent (YSL), patřící do skupiny Kering Group. „Ta se rozhodla vyměnit ve své prodejně v Pařížské ulici v Praze pánskou módu Brioni za YSL a udržet si tak toto lukrativní místo,“ dodává konzultant CBRE Tomáš Krejcar s tím, že Saint Laurent není výjimkou.
Do Česka se podle něj chystají i další značky obdobného formátu, které čekají na vhodný prostor: Jedna z nich už své místo našla v Pařížské ulici a bude otevírat začátkem příštího roku.
Mezi maloobchodními značkami, které český trh opouštějí, jsou zástupci z oblasti módy (Camaieu, Forever 21) ale i módních doplňků (obchody se šperky Freywille, Thomas Sabo, Tous).
„Francouzský oděvní řetězec Camaieu, v Česku provozoval skoro třicet kamenných obchodů,“ poznamenává hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a dodává, že podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu tržby maloobchodních prodejců oděvů v červnu, klesaly meziročně o více než šestnáct procent.
Končí také Bontonland, což je mezi všemi zmíněnými značkami jediná firma původem z tuzemska. Ta u nás po čtvrt století patřila k největším prodejcům především hudebních nosičů.
Ne všechny uvedené firmy však svými kroky reagují na koronavirovou krizi. Významná část z nich byla v procesu odchodu ještě před vypuknutím pandemie – ať už z důvodu změny strategie mateřské společnosti či transformace trhu.