
Čínská společnost BYD loni poprvé překonala Teslu v celkových tržbách, když vykázala tržby v hodnotě 107 miliard dolarů, zatímco Tesla dosáhla 97,7 miliardy. Čínská společnost navíc prodala téměř o 2,5 milionu vozidel více v porovnání s Teslou.
Další čínské značky, jako MG, Chery a DongFeng, expandují doma i v Evropě. Jejich marketing je agresivní, ceny nižší a jejich modely jsou známé velmi dobrou výbavou. Nejnovějším důkazem rychlosti čínské inovace je rapidní nástup Xiaomi. Výrobce smartfonu, který raketově vstoupil do světa elektromobility.
Na český trh nyní míří už pátá čínská značka a ostatní mezitím rozšiřují nabídku dostupných modelů. Sílící čínská přítomnost přichází v době, kdy Tesla v Čechách i v Evropě slábne. Dosud bylo v ČR registrovaných jen 1 088 vozidel za první dvě čtvrtletí 2025, v porovnání s až 1 972 vozidly ve stejném období loňského roku.
Čínští výrobci benefitují z masivních státních dotací a daňových úlev. Mezi lety 2009 a 2023 čínský stát investoval do tohoto odvětví přes 230 miliard dolarů. Díky tomu mohou čínští výrobci prodávat auta za ceny, které by byly pro jejich západní konkurenty nereálné. Čína navíc dominuje ve výrobě baterií, což výrazně snižuje výrobní náklady.
Nejde ale jen o cenu. Číňané také těží z přístupu „software-first“, tedy upřednostňování technologického vybavení auta jako základního stavebního bloku. Zákazníci dnes očekávají moderní infotainment, autonomní řízení a smart funkce či umělou inteligenci (AI). Ze západních automobilek byla Tesla jedna z prvních, která tuto změnu pochopila. Čínské vozy v tom ale excelují.
Západní ekonomiky tvrdě bojují proti přílivu levných čínských aut. Evropská unie zavedla proti čínským automobilkám cla ve výši až 35 procent. Americká vláda si účtuje až 100 procent na auta z Číny, a to nad jiné existující cla.
I přesto čínské značky v Evropě posilují a dosahují až 10% podílu na trhu. Naopak prodeje Tesly v Evropě klesly v prvních dvou měsících roku 2025 o 43 procent. Prodejům příliš nepomohla ani politická angažovanost Elona Muska.
Tesla ve druhém čtvrtletí letošního roku dodala 384 122 vozidel. To je meziročně o 13,5 procenta méně, což je největší pokles v historii firmy. Tržby v prvním čtvrtletí klesly meziročně o devět procent, čistý zisk dokonce o 40 procent.
Firma varovala před „nepředvídatelným rokem 2025″ a právě výsledky za druhý kvartál mohou naznačit, zda Tesla vsadí na další slevy, expanzi nabídky nebo své dlouhodobé vize umělé inteligence a robotaxi.
Investoři Teslu dávno neberou jen jako automobilku. Její akcie se obchodují za více než dvacetinásobek toho co třeba General Motors, ačkoliv vyrobí mnohem méně aut. Pro investory je Musk něco jako Tony Stark, který slibuje být průkopníkem samořídících aut, umělé inteligence či humanoidních robotů.
Robotaxi ale slibuje už deset let a firma je stále daleko od profitabilního využití tohoto segmentu. Bude tedy klíčové sledovat nejen prezentované výsledky, ale i strategii. Tesla už nesoutěží jen s tradičními automobilkami, ale s novou generací rychlejších, levnějších a často technologicky vyspělejších soupeřů z Číny.
Autor je investiční analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)