Elektromobil: Na co myslet v zimě?

Zima bývá nejtěžším obdobím roku také pro elektromobily. Jejich baterie se při nízkých teplotách rychleji vybíjejí, zimní dojezd se zapnutým topením je tedy průměrně o 30 procent nižší. Výhodu mají elektromobily s tepelným čerpadlem, jejichž vytápění spotřebovává přibližně 800 W na hodinu topení, u vozidel s odporovým vytápěním je to zhruba 2 000 W.
Velkou výhodou mnoha elektroaut je možnost odmrazení oken na dálku. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Velkou výhodou mnoha elektroaut je možnost odmrazení oken na dálku. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V případě nouze lze ušetřit vypnutím vytápění a používat jen vyhřívání volantu a sedadel, což zajistí dostatečný komfort. Abyste ušetřili energii, vyplatí se předehřát vůz pomocí dálkového vytápění, když je připojený k nabíječce – ideálně v temperované garáži.

Baterie tak neztratí žádnou energii a bude na vás čekat vyhřátý interiér. V případě, že garáž nemáte, je velkou výhodou mnoha elektroaut i možnost odmrazení si oken na dálku. Navíc, jak potvrzují výpočty, moderní vůz na baterie zvládne ve stojící koloně topit déle než stejně moderní spalovací vozidlo.

V zimě je rozumnější cestu plánovat, s čímž pomohou aplikace, které zohlední stav vozu, jeho nastavení, ale také počasí, obsazenost dobíjecích stanic či protivítr. Doporučuji nenechávat auto stát v zimě s baterií vybitou pod 20 procenty kapacity. Nízké teploty mohou zvýšit odpor v baterii, což ovlivní její výkon.

Pokud chcete zajistit co nejdelší životnost trakčního akumulátoru, chovejte se k němu citlivě, což se týká akcelerace i rekuperace. Nejenže tím baterii šetříte, ale zabráníte také tomu, aby se do její řídicí jednotky zapsalo špatné zacházení. Moderní diagnostiky totiž poznají, jak se s trakčním akumulátorem v zimě zacházelo.

Autor je generální ředitel společnosti Aures Holdings
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek