
Klesající zisk polostátní skupiny ČEZ v posledních pěti letech, který se snížil ze 47 mld. Kč v roce 2010 až na loňských 29,5 mld., se projevil v nižších výdajích na reklamu, ale také ve slábnoucí podpoře kultury a sportu. ČEZ v této oblasti během pěti let snížil výdaje o 33 % a podle slov jeho představitelů nelze vyloučit další škrty.
Energetická firma tak následuje příkladu dalších firem s majetkovou účastí státu, jakými jsou např. Lesy ČR, Česká pošta, VZP nebo Budvar, které rovněž přehodnotily svůj dřívější program štědrého sponzoringu. Především sportovním klubům tak nastávají hubenější roky, protože se ještě nevypořádaly s výpadkem cca 2,5 mld. Kč ročně od Sazky a nový systém státního financování sportu, který počítá s vyšším zdaněním hazardu, zatím není ani nastaven, natož aby mohl být zahrnut do rozpočtu sportovních organizací.
Přiškrcení sportovního sponzoringu ČEZ se už projevuje v konkrétních krocích. Svůj rozpočet bude zřejmě muset osekat BK Nymburk, který se díky desítkám „duhových“ milionů korun ročně dostal do širší evropské špičky, účastnil se „postsovětské“ VTB ligy i různých jadranských soutěží, ale do prestižní Euroligy se nikdy neprobojoval, přestože měl kádr složený výhradně z Američanů a českých reprezentantů. Podle posledních zpráv se odhlásil z nastávajícího EuroCupu, stříbrné klubové soutěže, a bude zřejmě startovat pouze ve zcela nové evropské soutěži, Poháru FIBA.
Podle prezidenta tenisové federace Ivo Kaderky nastaly pro český sportovní sponzoring zřejmě nejhorší časy, protože podobně jako ČEZ se chovají i další bývalí velcí donátoři. Zatímco dříve byly ve hře miliony od jednotlivých partnerů, dnes jde spíš o statisíce. „Velké státní firmy by v tom samozřejmě měly být lídrem. Podívejte se, jak to v tomto směru funguje v Německu,“ upozorňuje.
Více informací v tomto článku.