
Jejich příspěvek ke světovému ekonomickému výkonu je totiž násobně vyšší než tehdy; například podíl Číny na světovém hrubém domácím produktu od té doby stoupl ze čtyř na necelých dvacet procent, tedy takřka pětinásobně.
Ekonomický dopad nákazy koronavirem je odvislý od rozsahu a délky trvání jejího šíření. Například společnost Walt Disney uvádí, že pokud šanghajský Disneyland zůstane zavřený celkem dva měsíce, tedy do března, klesne její zisk v přepočtu o více než tři miliardy korun.
Zvláště silně dopadá šíření nákazy na britského výrobce ikonického oblečení a módních doplňků, společnost Burberry. Čtyřicet procent jejích celkových tržeb připadá na čínské zákazníky, jak ty nakupující doma v Číně, tak ty, co nakupují při svých zahraničních cestách.
Burberry dosud zavřela 24 ze svých 64 obchodů, které na pevninské Číně má. Těm obchodům společnosti, které zůstávají otevřeny, přitom za uplynulé dva týdny klesly tržby o sedmdesát až osmdesát procent. Burberry tak ruší své dosavadní prognózy ohledně hospodářských výsledků v celém ročním období končícím letošním březnem.
Trpí však nejen segment zábavních parků nebo luxusního zboží, nákaza doléhá také třeba na zpracovatelský nebo těžební průmysl. Nákaza může ovlivnit také ČR. Koronavirová nákaza ochromuje čínský průmyslový a obecně výrobní sektor, takže při jejím delším trvání bude třeba, aby čeští dosavadní odběratelé čínského zboží hledali nové dodavatele. Jen obtížně si lze představit, že tito dodavatelé budou levnější než ti čínští. Spíše dražší. Právě to může vést k dalším inflačním tlakům v české ekonomice.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)