Pozor na jízdenky Českých drah!

Názor

Čas od času se to tak přihodí, že člověk musí sednout do vlaku. Podstatně levnější autobusová doprava nemusí mít ten vhodný přípoj právě do vesničky, kam potřebujete zajet. Takže běžný postup. Jízdní řády na internetu, čas odjezdu, čas přestupu, cena jízdenky. Pro ilustraci třeba z Prahy do jihočeské vesničky B. Má stát 127 korun. Dost výhodné, honem na nádraží!

Dopátrat se skutečné ceny jízdného ČD není vůbec snadné. Ilustrační foto: www.pixabay.com

Stejná suma se objeví i na displeji v prodejně jízdenek, pak ale něco přecvakne a pokladní žádá 169 korun. Na dotaz, proč ta změna, odpoví: „Máte nějakou slevu? Ne? Tak je to správně.“ Uf.

Hned ten den posílám e-mailový dotaz, proč informace o základním jízdném na internetovém portálu IDOS neodpovídá skutečnosti. Firma CHAPS, která web provozuje, odepisuje, že uvedené jízdné se vztahuje pro kategorii IN 25 (jedná se o druh slevové karty). Jak ta se do toho zamotala, je zatím záhadou.

Na moji reakci, že uvádět jako základní jízdné sazbu pro důchodce není normální, firma odepíše, že je to tak nastavené na přání klienta. Tím jsou České dráhy. A taky víte, jak to chodí s IT firmami. Většinou nechápou, na co se ptáte, a odpovídají na to, na co se neptáte.

Zkusím tedy oficiální návod. Ani po jeho přečtení nenajdu možnost, jak se zbavit slevové ceny, protože návod sice říká, že slevu lze vynulovat, ale žádné nulovací tlačítko na slevu u jízdného není. Vyžaduje delší bádání, že slevovou cenu sice lze nahradit normálním jízdným, ale musí se to udělat dřív, než se vyplní žádané spojení, což nutí zopakovat proces vyplňování jízdenky, který už jste jednou udělali. Že to nechápete? Nejste jediní. Firma CHAPS to zřejmě ví, a proto hned v prvním e-mailu doporučí otevřít si web Českých drah.

V rámci objektivity je třeba uvést, že na webu ČD je cena uváděna korektně. Web národního dopravce na své kalkulačce také docela upřímně poradí zvolit nějaké jiné spojení než se slevovou kartou ČD, pokud cestujete jednou za rok. Ale zjistit, že slevová karta IN 25 stojí 450 korun a čeká se na ni měsíc, vyžaduje dalšího poradce.

Zkoušení finanční gramotnosti klientů bych se nadál spíš od soukromých dopravců. Od ČD, které by bez podpory daňových poplatníků už dávno zkrachovaly, bych čekal, že se ke svým donátorům, běžným občanům, kteří se občas chtějí svézt vlakem, bude chovat normálně. Zatím to však vypadá, že na příští cestu vlakem bude lepší počkat než stát, který je zároveň majitelem ČD, přestane zdržovat a pustí na trasu do Českých Budějovic konkurenční Student Agency. Určitě bude levnější a hlavně upřímnější.

Zavřít reklamu ×
  1. Osobně jsem raději před 5 lety pořídil auto co žere 4l na 100 a vyjde mě km za 1kč a to kamkoliv a kdykoliv.Vlakem u náss stojí trasa 3km za 15kč a 10km za 25kc tak to vychází na 5kč za km.Do toho prostě nepůjdu a čekal bych když jede autobus nebo vlak tak to má být zakonitě levnější než autem už z principu.Bohužel každým rokem to skoro pokaždý natáhnou ještě víc tak jsem si jistej , že budu jezdit už jen autem!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.