
Celkem 45 procent ředitelů v něm uvedlo, že jejich firmu v roce 2019 zpomalování německé ekonomiky ovlivnilo „velmi negativně“ nebo „negativně“. Hrubý domácí produkt našich západních sousedů v průběhu roku totiž několikrát balancoval na hraně technické recese a vzhledem k propojení obou ekonomik se to projevilo i u českých firem.
Ještě hůř ale podle oslovených ředitelů bude v nadcházejícím roce 2020. To se negativního (či velmi negativního) dopadu kolísající německé ekonomiky obává 76 procent oslovených ředitelů. „Česká a německá ekonomika jsou úzce provázané. S Německem realizujeme přibližně 29 % zahraničního obchodu. Dopady německého zpomalování na českou ekonomiku jsou tedy bezprostřední,“ hodnotí hlavní výsledek průzkumu ekonom a partner PwC Česká republika Petr Kříž.
„Německo již začalo roznášet svou ekonomickou nákazu,“ konstatuje Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. Obětí je podle něj český průmysl, který je kvůli přílišné orientaci na subdodávky do zemí Evropské unie zranitelný. „Do budoucna by se čeští průmyslníci měli více zaměřit na produkci koncových výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Ty by měli vyvážet do celého světa,“ navrhuje.
Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Czech Fund, Česko doplácí na to, že je ještě více než ostatní země Visegrádské čtyřky propojeno s německou ekonomikou: „Na český průmysl nepříznivě doléhají faktory, které stahují dolů právě i průmysl německý, čili obchodní války, ať již probíhající či hrozící, ochabování evropské automobilové výroby a obecnější nejistota v mezinárodních vztazích včetně hrozby takzvaného tvrdého brexitu.“
To potvrzuje i analytik ČSOB Petr Dufek. „Naše ekonomika vstoupila do fáze zpomalení. Hlavní rizika dalšího vývoje vidíme především v zahraničí – obchodními válkami počínaje a útlumem poptávky po automobilech konče. To nejhorší, co se nám může stát je, že se začneme bát a recesi si způsobíme sami,“ domnívá se. Podle něj bude česká ekonomika v příštím roce čelit několika hlavním výzvám. Mezi ně bude patřit i nastávající útlum v automobilovém průmyslu, který má podíl na HDP vysokých 5,2 %, což je nejvíc ze zemí Visegrádské čtyřky.
„Česko zatím nepocítilo tíhu obchodních válek tak intenzivně jako Německo, protože nemá tak výrazné obchodní vazby na Čínu ani USA. Česko je naopak více závislé na okolních a solidně rostoucích středoevropských ekonomikách a zejména na finálních útratách Němců, kteří zatím nehledě na padající průmysl útraty spíše zrychlovali,“ poukázal Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance, podle nějž by se německá ekonomika – bez dalšího nárůstu obchodního napětí – mohla dostat na začátku roku 2020 z nejhoršího ven.