
Více, než o cokoliv jiného, jde samozřejmě o marketing. Hypotéky za „dvě celé něco“ dnes neposkytují a tím diskuze končí. Na druhou stranu o sazbách se mluví poměrně hodně, byť tím důvodem je jejich výše a nikoliv výhodnost. Ale o to větší pozornost může sdělení „hypotéka za 2,99 %“ upoutat pozornost.
Jde o různé druhy nabídek. Za částí z nich jsou developeři, kteří při koupi bytu nabízí kompenzaci rozdílu mezi běžnou úrokovou sazbou, kterou klient u banky získá a sazbou 2,99 % p.a. Nejde tedy o hypotéku za takto výhodných podmínek. Jde o slevu na kupní ceně, která je však interpretována jako výhodná hypotéka.
Poznámka redakce: Developer Central Group v reakci na drahé hypotéky nabízí program „Garantovaná hypotéka 2,99 %“. Ten kupujícím zaručuje, že pro ně firma k termínu dokončení bytu zajistí u spolupracujících bank zvýhodněnou hypotéku s úrokem maximálně 2,99 procenta ročně. A pokud by se to nepodařilo, Central Group garantuje, že finanční rozdíl po dobu prvních tří let splácení vyrovná ze svého. Zdroj: Tisková zpráva Central Group ze 7. prosince 2022
Další typ reklamy pracuje s možností převzetí hypotéky, kterou prodávající může případně mít uzavřenu z dřívější doby, kdy úrokové sazby hypoték byly mnohem příznivější. Pokud se to někde povede, je to samozřejmě příjemný bonus.
Ale zaprvé se na to nedá spoléhat, zadruhé ne každá banka to umožní a zatřetí – pokud by prodávající opravdu „disponoval“ hypotékou za výhodných podmínek, zřejmě by si uvědomoval hodnotu takové možnosti a dá se čekat, že by za tento benefit chtěl vyjednat nějakou kompenzaci.
Autor je místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com