
Tento krok následuje po veřejném sporu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem ohledně jeho daňového zákona, který výrazně zvýší státní deficit. Musk doufá, že jeho nová strana získá dostatek křesel, aby mohla ovlivnit klíčové hlasování, jako je například daňový a výdajový zákon, který právě prošel Sněmovnou reprezentantů.
K tomu je třeba uvést několik bodů:
Ačkoli Musk neřekl nic o tom, že by si vzal volno od Tesly, investoři tento přechod k politice opět vnímají jako znamení, že se firmě nebude moci věnovat naplno.
Investoři se obávají Muskovy angažovanosti v politice od té doby, co se sblížil s Trumpem a poté vedl DOGE.
Jeho blízkost k Trumpovi a podpora pravicových stran v Evropě uškodily značce Tesly – tržby klesly a akcie od začátku roku do poloviny března ztratily 40 procent své hodnoty. Představenstvo pak vyvinulo na Muska tlak, aby v politice skončil.
Investoři byli znepokojeni tím, že jeho zaměření na politiku odvádí pozornost od řízení Tesly, která čelí velkým výzvám v souvislosti se zavedením flotily robotických taxi, poklesem tržeb v Evropě a tvrdou konkurencí v Číně. Tržby ve druhém čtvrtletí meziročně poklesly o 14 procent a zavedení robotických taxi v texaském Austinu nesplnilo očekávání.
V květnu analytici Saxo Bank poukazovali na to, že dodržení Muskova závazku odchodu z politiky bude pro akcie Tesly klíčové. Většina akcionářů Tesly si návrat do politiky z výše uvedených důvodů nepřeje. Pondělní propad o sedm procent znamená, že akcie od začátku roku ztratily již přes 20 procent.
Jaké mohou být reálné dopady návratu do politiky?
• Pravděpodobně prodlouží spor s Trumpem a ohrozí kontrakty/dotace.
• Může odvést Muskovu pozornost od řízení Tesly v klíčové době.
• Je nepravděpodobné, že odpor vůči Trumpovi mu teď vrátí podporovatele, které ztratil během doby, kdy s prezidentem spolupracoval.
• Nezapomeňte, že Muskovy blízké vztahy s Trumpem byly vnímány jako příznivý vítr pro Robotaxi a FSD – investoři nyní mohou očekávat spíše nové překážky.
„Big, beautiful tax bill“, který právě podepsal Trump, ruší daňové úlevy pro Teslu ve výši přibližně dvou miliard dolarů. Zákon také ruší pokuty podle norem pro průměrnou spotřebu paliva (Cafe) pro automobilky s vyššími emisemi, které od Tesly nakupovaly emisní povolenky v hodnotě několika miliard dolarů.
Podle zákona jsou pokuty Cafe stanoveny na nulu, což ruší nutnost nákupu kreditů od Tesly, která je na tomto zdroji příjmů silně závislá. V prvním čtvrtletí vzrostly příjmy Tesly z emisních povolenek o 35 procent na 595 milionů dolarů, čímž překonaly celkový čistý zisk společnosti ve výši 409 milionů dolarů.
V loňském roce Tesla vygenerovala 2,8 miliardy dolarů z prodeje regulačních povolenek po celém světě. Celkem to představovalo 39 procent jejího ročního čistého zisku ve výši 7,1 miliardy dolarů.
Ukončení nutnosti nákupu emisních povolenek nemusí mít okamžitý dopad na hospodaření Tesly, protože společnost má nasmlouvané víceleté kontrakty. Tesla navíc může stále vydělávat na prodeji povolenek v zahraničí – nedávno uzavřela dohodu o sdružování s jinými výrobci automobilů v EU.
Odhaduje se však, že přibližně tři čtvrtiny příjmů z emisních povolenek jsou v současné době generovány v USA. Dlouhodobější dopady daňového zákona tak nelze ignorovat.
Autor je investiční stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)