
Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ), byla průmyslová produkce v červenci reálně meziměsíčně vyšší o 08, procenta. Meziročně vzrostla dokonce o 1,8 procenta.
„K růstu nejvíce přispěly výroba motorových vozidel a výroba pryžových a plastových výrobků, zejména pneumatik,“ řekl Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.
Roli automotive v růstu průmyslové výrobě zmiňuje také Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance, podle něhož je meziroční zvýšení o 1,8 procenta lehce nad očekávání. „Průmyslová výroba sice neroste závratným tempem, ale do třetího kvartálu vstoupila optimisticky,“ uvedl Bureš pro faei.cz.
Daří se podle něj právě segmentu automotive, který narostl o slušných 4,5 procenta, a navazujícím oborům. „Postupně se začíná vylepšovat situace i v ostatních důležitých odvětvích v čele se strojírenstvím a výrobou kovových konstrukcí,“ upozornil Bureš.
Stabilnější je podle měj také výroba v některých energeticky náročnějších odvětvích, jako je například chemický průmysl). Naopak zaostávají stále producenti elektroniky a počítačů nebo textilní průmysl. „Relativně povzbudivý pohled je i na nové objednávky, které meziročně rostou slušným tempem plus 6,6 procenta. Na druhou stranu mezi odvětvími zde přetrvávají velké rozdíly,“ uvedl Bureš.
Brzy na nový trend?
Oproti silným objednávkám v segmentu automotive jsou stále vidět relativně velmi slabé objednávky v segmentu elektroniky nebo základních kovů. „Je také jasně patrné, že zahraniční zakázky rostou o poznání pomaleji (+2,9 %) než tuzemské (+13 %),“ dodal Jan Bureš.
Podle Petra Kymličky, partnera poradenské skupiny Moore Czech Republic, sice český průmysl po červnovém zpomalení opět nabral růstový směr, přesto zatím není možné hovořit o udržitelném trendu.
„Růst táhla výroba motorových vozidel a pryžových a plastových výrobků, rostla také výroba kovových konstrukcí, kovodělných výrobků a elektrických zařízení. Meziroční růst vykázala i těžba uhlí, částečně vlivem nižší srovnávací základny,“ uvedl Kymlička pro faei.cz.
Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank, se s Kymličkou shoduje, že červencová čísla ČSÚ o průmyslu zatím nelze brát jako důkaz nového trendu týkajícího se odolnosti tuzemské průmyslové výroby.
„Přitom průmyslová výroba byla právě v červenci rovněž poznamenána celozávodními dovolenými. Odstávka největšího výrobce automobilů, Škoda Auto, letos připadla právě na červenec, stejně jako loni,“ uvedl Kovanda pro faei.cz.
Jako pozitivní hodnotí to, že o české automobily je zájem i do budoucna. „Vždyť zakázky na nová motorová vozidla v červenci meziročně stouply o vysokých patnáct procent, ovšem i vlivem nízké srovnávací základny loňského července,“ zdůraznil Kovanda.
Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE, v komentáři pro faei.cz uvedl, že data z tuzemského průmyslu za letošní červenec ukazují na solidní výkon, respektive na to, že vykázaný růst výroby překonal očekávání trhu. Za pozitivní pokládá rovněž růst nových zakázek.
„Otázkou ale je, nakolik se tento růst bude schopen udržet i do dalších měsíců,“ poznamenal Jáč. „Trhy bedlivě sledují zprávy z průmyslu ve snaze odhadnout, nakolik se již projevuje negativní dopad amerických cel.“
Dopad amerických cel
V tomto smyslu stojí podle něj za připomenutí, že průzkumy PMI pro tuzemský zpracovatelský průmysl dávaly v posledních měsících poměrně dobré signály, přesto z nich byl ale patrný slabších vývoj nových exportních objednávek.
„Předpokládáme, že negativní dopad cel uvalených ze strany Spojených států se bude naplno projevovat až v dalších měsících a čtvrtletích, profitovat ale tuzemská průmyslová výroba může z vyšších evropských výdajů na obranu a infrastrukturu v čele s vyššími výdaji v Německu.“ Dodal Jáč.
Podle Petra Smutného, partnera PwC pro restrukturalizace, zůstává výkon českého průmyslu stále na tzv. černé nule a mírný meziroční růst vychází z loňské velmi nízké srovnávací základny. „Nepomáhá nám ani pohled na mezinárodní srovnání, kde vidíme pokračující stagnaci až propad průmyslové produkce v sousedním Německu, které je pro nás zcela zásadní,“ uvedl Smutný pro faei.cz.
Tuzemský průmysl podle něj už nějakou dobu absorbuje problémy zvenčí a čeká na silnější pozitivní impuls, který ho posune správným směrem a který například od vládní reprezentace stále nepřichází.
Martin Kron, analytik Raiffeisenbank, uvedl, že zvyšující se produkce vozidel mohla být ovlivněna snahou vyrobit (a exportovat) co nejvíce aut před hrozícím clem ve výši 25 procent na dovoz aut do USA.
„Tato hrozba sice mírně polevila, když aktuálně platí 15procentní clo, což se pravděpodobně v čase negativně projeví na výkonu automobilového sektoru,“ upozornil Kron pro faei.cz. Zmínil i poměrně vysoké objednávky v sektoru automotive.
„Na první pohled se tak může zdát, že se našemu klíčovému odvětví velmi daří a čekají ho zářné zítřky, nicméně takovými optimisty nejsme,“ dodal Martin Kron.