Karanténa v peněženkách skončila, Češi začali utrácet

Průzkum
Češi se začínají „oklepávat“ z krizových opatření zaváděných proti šíření pandemie koronaviru a začínají poměrně rychle otevírat i svoje peněženky. Vyplývá to z analýzy karetních platebních transakcí a objemů výběrů hotovosti z bankomatů, které v květnu uskutečnila Česká spořitelna. Také Equa bank zaznamenává od poloviny května dvojnásobný nárůst výběrů z bankomatů a plateb kartou u obchodníků, a to až na úroveň z doby před vypuknutím epidemie.
Karanténa v peněženkách skončila, Češi začali utrácet. Foto: Depositphotos.com

Karetní platební transakce u České spořitelny, mezi které se řadí platby prostřednictvím platebních terminálů, internetové platby, a také výběry z bankomatů, byly v polovině května ve dvou po sobě jdoucích týdnech o devět procent vyšší, než ve stejném období loňského roku. V meziročním srovnání tak rostly podobným tempem, jako v lednu a únoru, kdy ještě v Česku panovala doba předkoronavirová.

Rozšíření pandemie do Česka během března a následné omezování chodu ekonomiky i volného pohybu lidí se odrazilo dramaticky i do výdajů domácností. Vůbec nejhlubší deprese z tohoto pohledu panovala koncem března, kdy se podle údajů České spořitelny výdaje prováděné platebními kartami propadly v meziročním srovnání o 24 procent.

S tím, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, se lidé přestali bát podobného průběhu jako v Itálii a karanténní opatření byla uvolňovaná, tak se začaly zmirňovat poklesy karetních transakcí. „To jasně ukazuje, že Češi neupadli do deprese, nezvyšují výrazně míru úspor a neodkládají útraty za zbytné věci,“ zdůrazňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Graf: Kolik lidé utrácejí (platby kartou a výběry z bankomatů; meziroční změna v objemu karetních transakcí)

Z obnovené ochoty utrácet těží zejména ty sektory a prodejci, kteří se zaměřují převážně na domácí klienty a na sortiment spojený s jejich domovy. Hobbymarkety zaznamenaly ve druhé polovině května meziroční nárůst karetních transakcí o více než dvojnásobek (+112 %), podobnou zkušenost měli i prodejci nábytku (+62 %) či elektroniky (+47 %). I nadále zůstává oblíbené doručování domů (+86 %). Kromě investic do zařízení svých domovů udělali Češi po otevření obchodů „průvan“ i ve svých šatnících – platby kartami za oblečení meziročně narostly o 17 %.

Naopak prodejci zaměření na nedomácí aktivity i klienty zaznamenali strmý propad tržeb. Nejvíce se projevil u cestovních kanceláří (-91 %), a také u provozovatelů ubytování (-75 %).

Restaurace sice ve druhé polovině května vykazovaly meziroční pokles karetních transakcí „jen“ o 11 %, zatímco ještě před otevřením zahrádek to bylo o 40 %. Nicméně propad tržeb restaurací i dalších podniků ale je bezpochyby větší. Analýza České spořitelny totiž monitoruje útraty Čechů, nikoliv cizinců, kteří se zejména ve velkých městech významně na tržbách restaurací a hotelů podílejí.

Graf: Za co Češi utráceli 18.-24. 5. (meziroční změna objemu karetních transakcí, včetně výběrů z bankomatů)

Analýza také vychází z údajů o karetních transakcích a nepostihuje tak hotovostní transakce, které byly v některých odvětvích až dosud zásadní. Pokles hotovostních transakcí i mezi domácími klienty naznačuje skutečnost, že v meziročním srovnání došlo k poklesu výběru z bankomatů o 8 %.

Analýza České spořitelny dokládá, že dodávání likvidity firmám a domácnostem má téměř okamžitý efekt. Prostřednictvím útrat domácností totiž peníze rychle putují do reálné ekonomiky a přispívají k jejímu oživování.

To potvrzuje i hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil: „Samozřejmě ještě může přijít sekundární vliv přes korporátní sektor, tedy že rostoucí nezaměstnanost spotřebu opět srazí. Pokud se ale podaří dodávat likviditu prostřednictvím různých programů (COVIDy, kurzarbeit a podporovat investice), tak by oživení české ekonomiky nemuselo trvat tak dlouho, jak se ještě před pár týdny zdálo.“

PSALI JSME:
Jak Češi utrácejí v době karantény

„Lidé se vrací k životu, na který byli zvyklí v době před vypuknutím pandemie, ale tím, že začínají ve větší míře nakupovat, pomáhají živnostníkům, firmám a v neposlední řadě celé ekonomice, která je v České republice tažena domácí poptávkou,“ dodává ředitel retailového bankovnictví Equa bank Ondřej Hák.

V dubnu klesly u klientů Equa bank výběry z bankomatů na více než polovinu ve srovnání s běžným průměrem v době předkoronavirové. Od poloviny května se ale zájem o hotovost opět zvýšil, a to až na úroveň před epidemií.

Návrat do normálu je zřejmý i na oživení plateb u obchodníků. Zatímco v době karantény se platby u obchodníků pohybovaly hluboko pod každodenním průměrem, v polovině května se opět vyšvihly téměř na úroveň vánoční nákupní horečky. Největší nárůst přitom zaznamenaly nákupy oblečení a obuvi, ale i útraty v oblasti zdraví a krásy, potravin a drogerie.

PSALI JSME:
Karty na stůl – karanténa zásadně ovlivnila spotřebu českých domácností

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Trhy tlačí na Fed, aby byl přísnější

Finanční a konkrétně akciové trhy jsou místem, kde se všechny informace světa scházejí na jednom místě a spoluvytvářejí konsensus, který následně určuje ceny komodit, finančních aktiv, nemovitostí apod. Ačkoli jsou …

Vyšší schodek veřejných financí než v roce 2022

Hospodaření veřejných rozpočtů za rok 2023, které v pondělí představil statistický úřad, nevypadá příliš povzbudivě. Za loňský rok se deficit hospodaření celých financí zvýšil, a to jak nominálně, tak dokonce i …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.