
Karetní platební transakce u České spořitelny, mezi které se řadí platby prostřednictvím platebních terminálů, internetové platby, a také výběry z bankomatů, byly v polovině května ve dvou po sobě jdoucích týdnech o devět procent vyšší, než ve stejném období loňského roku. V meziročním srovnání tak rostly podobným tempem, jako v lednu a únoru, kdy ještě v Česku panovala doba předkoronavirová.
Rozšíření pandemie do Česka během března a následné omezování chodu ekonomiky i volného pohybu lidí se odrazilo dramaticky i do výdajů domácností. Vůbec nejhlubší deprese z tohoto pohledu panovala koncem března, kdy se podle údajů České spořitelny výdaje prováděné platebními kartami propadly v meziročním srovnání o 24 procent.
S tím, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, se lidé přestali bát podobného průběhu jako v Itálii a karanténní opatření byla uvolňovaná, tak se začaly zmirňovat poklesy karetních transakcí. „To jasně ukazuje, že Češi neupadli do deprese, nezvyšují výrazně míru úspor a neodkládají útraty za zbytné věci,“ zdůrazňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Z obnovené ochoty utrácet těží zejména ty sektory a prodejci, kteří se zaměřují převážně na domácí klienty a na sortiment spojený s jejich domovy. Hobbymarkety zaznamenaly ve druhé polovině května meziroční nárůst karetních transakcí o více než dvojnásobek (+112 %), podobnou zkušenost měli i prodejci nábytku (+62 %) či elektroniky (+47 %). I nadále zůstává oblíbené doručování domů (+86 %). Kromě investic do zařízení svých domovů udělali Češi po otevření obchodů „průvan“ i ve svých šatnících – platby kartami za oblečení meziročně narostly o 17 %.
Naopak prodejci zaměření na nedomácí aktivity i klienty zaznamenali strmý propad tržeb. Nejvíce se projevil u cestovních kanceláří (-91 %), a také u provozovatelů ubytování (-75 %).
Restaurace sice ve druhé polovině května vykazovaly meziroční pokles karetních transakcí „jen“ o 11 %, zatímco ještě před otevřením zahrádek to bylo o 40 %. Nicméně propad tržeb restaurací i dalších podniků ale je bezpochyby větší. Analýza České spořitelny totiž monitoruje útraty Čechů, nikoliv cizinců, kteří se zejména ve velkých městech významně na tržbách restaurací a hotelů podílejí.

Analýza také vychází z údajů o karetních transakcích a nepostihuje tak hotovostní transakce, které byly v některých odvětvích až dosud zásadní. Pokles hotovostních transakcí i mezi domácími klienty naznačuje skutečnost, že v meziročním srovnání došlo k poklesu výběru z bankomatů o 8 %.
Analýza České spořitelny dokládá, že dodávání likvidity firmám a domácnostem má téměř okamžitý efekt. Prostřednictvím útrat domácností totiž peníze rychle putují do reálné ekonomiky a přispívají k jejímu oživování.
To potvrzuje i hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil: „Samozřejmě ještě může přijít sekundární vliv přes korporátní sektor, tedy že rostoucí nezaměstnanost spotřebu opět srazí. Pokud se ale podaří dodávat likviditu prostřednictvím různých programů (COVIDy, kurzarbeit a podporovat investice), tak by oživení české ekonomiky nemuselo trvat tak dlouho, jak se ještě před pár týdny zdálo.“
„Lidé se vrací k životu, na který byli zvyklí v době před vypuknutím pandemie, ale tím, že začínají ve větší míře nakupovat, pomáhají živnostníkům, firmám a v neposlední řadě celé ekonomice, která je v České republice tažena domácí poptávkou,“ dodává ředitel retailového bankovnictví Equa bank Ondřej Hák.
V dubnu klesly u klientů Equa bank výběry z bankomatů na více než polovinu ve srovnání s běžným průměrem v době předkoronavirové. Od poloviny května se ale zájem o hotovost opět zvýšil, a to až na úroveň před epidemií.
Návrat do normálu je zřejmý i na oživení plateb u obchodníků. Zatímco v době karantény se platby u obchodníků pohybovaly hluboko pod každodenním průměrem, v polovině května se opět vyšvihly téměř na úroveň vánoční nákupní horečky. Největší nárůst přitom zaznamenaly nákupy oblečení a obuvi, ale i útraty v oblasti zdraví a krásy, potravin a drogerie.