
Čtyři z deseti Čechů si chtějí koupit auto nejpozději do tří let. Jen čtvrtina z nich ale uvažuje o koupi nového vozu, naprostá většina lidí chce koupit ojetinu. Důvod je jasný – je to levnější. Cena je rozhodujícím faktorem pro 84 % zájemců, na vozidle je proto nejvíc zajímá jeho stav a původ. I tak ale každý třetí koupil auto v horším stavu, než se původně zdálo.
Aby se však koupě vyplatila, musí být auto v dobrém stavu, což je ovšem někdy těžké rozpoznat. I když se o historii vozu zajímá 92 % lidí, jen každý druhý si ji opravdu zjistí. „Naprostým základem je nakupovat u ověřeného a důvěryhodného prodejce, který vám umožní si auto pořádně prohlédnout a poskytne vám k němu veškeré informace. Měl by vám také umožnit nechat auto zkontrolovat automechanikem a vyzkoušet při zkušební jízdě,“ radí Pavel Prokop, generální ředitel společnosti ČSOB Leasing.
Kupci ojetin jsou podle odborníků čím dál ostražitější. Podle údajů Auto ESA, až 90 % všech zájemců o ojetinu požaduje doklad o jejím prověření. Klienti nejčastěji požadují informaci, zda vozidlo není evidováno jako odcizené, dále informaci, zda vozidlo není vedeno v Centrální evidenci exekucí, nebo zda není zastaveno ve prospěch některé úvěrové společnosti.
„Měsíčně registrujeme až 50 vozidel, která jsou v exekuci, a přesto se je jejich majitelé snaží prodat,“ vysvětluje Pavel Foltýn z řetězce autobazarů Auto ESA, proč firma ročně investuje přibližně 11 milionů korun do prověřování všech vozů, které jsou nabízeny k prodeji. „V Autosalonu ČSOB Leasing mají naši klienti záruku původu i kvality vozu, neboť jej kupují přímo od nás, a ČSOB Leasing byl jejich prvním majitelem,“ dodává Prokop.
Podle loňského průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily se přes dvě třetiny kupujících nezajímají o servisní historii. Více než polovina zákazníků se po koupi ojetého auta potýkala s technickými problémy. Investice do následných oprav ve výši do 20 tisíc korun muselo vydat 68 % dotázaných, 25 % jich do opravy investovalo částku do 50 tisíc korun. Nejčastější závady se vyskytly v elektronice vozidla (18,8 %), v motoru (13,3 %) a na podvozku (6,1 %). Přibližně 11,5 % zákazníků také zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované.