Ministerstvo financí není schopno efektivně plánovat příjmy a výdaje státního rozpočtu. Například v minulém roce se ministerstvo seklo o 132 miliard korun, kdy místo plánovaného schodku 70 miliard korun skončil státní rozpočet v přebytku 62 miliard korun.

Z tohoto pohledu je dnešní debata o realističnosti navyšování příjmů státního rozpočtu o 21 miliard korun na základě zlepšení odhadů budoucího vývoje ekonomiky poněkud úsměvná. Jediné, co se tímto krokem stane, je že budoucí ministr financí bude mít o něco těžší práci při řízení státního rozpočtu, protože v něm zůstane menší manévrovací prostor. Fakticky však v rozpočtu zůstanou velké rezervy a naplnění neambiciózního plánu se schodkem 50 miliard korun nebude obtížné.
Většina dodatečně získaných příjmů státního rozpočtu se použije na platy státních zaměstnanců. Je však nutné upozornit, že počet státních zaměstnanců se zvyšuje, čímž se snižuje jejich produktivita. V takovéto situaci je navyšování platů fackou soukromému sektoru. Platy by se zvyšovat měly, ale pouze na základě redukce počtu státních zaměstnanců, elektronizace státní správy a růstu produktivity práce.
Autor je ekonom Národohospodářské fakulty VŠE v Praze