
Majitelé firem jen málokdy předem vědí, jestli ji někdy v budoucnu nebudou chtít prodat. Měli by kvůli tomu od začátku podnikání na něco dávat pozor, něco nedělat, aby si později nezkomplikovali prodej firmy?
Určitě by se měli majitelé firem vyvarovat míchání obchodních a soukromých aktivit, ať už jsou v podobě drobných položek typu firmou placených telefonních účtů rodinným příslušníkům, přes nákup osobních aut pro jejich soukromé potřeby, až po pořizování nemovitostí pro jiné, než podnikatelské využití.
Zároveň je třeba dbát i formální stránky, tedy existenci veškerých rozhodnutí valných hromad, schválení roční účetní závěrky a podobně, stejně jako obchodních smluv s dodavateli, klienty či poskytovateli externího financování a tak dále. Jinými slovy jde o eliminaci možných komerčních, finančních, daňových a právních rizik spojených s případným prodejem firmy v budoucnu.
Dá se říct, o kolik procent si uvedenými chybami můžou majitelé snížit prodejní cenu své firmy?
Některé z nedostatků by se kvantifikovat dalo, ale jde obecně spíše o případnou ochotu budoucích investorů taková rizika akceptovat. To, co se současnému majiteli zdá jako funkční a bezproblémové, může být kupujícím vnímáno jako rizikové, což se nakonec projeví v naprosto odlišných cenových očekáváních, popřípadě požadavky na smluvní záruky ze strany kupujícího, které pak nebudou přijatelné pro prodávajícího.
A mohli by si tak i sami sobě úplně znemožnit prodej?
Cenové představy obou stran pak mohou být natolik odlišné, že nakonec k prodeji opravdu nemusí dojít.
Jestli se někdo dopustil chyb, které uvádíte, jak těžké je uvést vše do správného stavu?
Záleží na rozsahu a hloubce takových chyb. Nicméně většina z nich je napravitelných. Za pomoci finančních, daňových a právních poradců je možné dostat firmu do takového stavu, aby zmíněná rizika z pohledu kupujícího byla minimalizována, popř. zcela odstraněna. Pochopitelně taková náprava stojí čas i peníze. Ale pro úspěšnou realizaci se vyplatí.
Která z chyb, o kterých mluvíme, je nejhůř odstranitelná?
Určitě takzvané daňové optimalizace. Ty totiž neodstraníte. Ty můžete jen někam odsunout, „odštěpit“ do nějaké sesterské firmy. Takže pak na jedné straně prodáváte firmu očištěnou od všech historických majetkových chyb, o kterých se bavíme, ale současně vám někde zůstává firma, která je má naopak všechny. Jak k ní potom musíte přistoupit, záleží na tom, zda chcete podnikat i po prodeji, nebo chcete z byznysu odejít.
Co je při přípravě firmy na možný prodej nejtěžší?
Nejtěžší je samotné rozhodnutí prodat. Jde o kus života, který je s firmou spjat. Něco jste budoval, hrál si s tím a teď to „něco“ máte předat někomu jinému. Jakmile se majitel/majitelka rozhodne takový krok učinit, ostatní jsou již spíše technické záležitosti, byť někdy komplikovanější.
Může být problémem to, že majitel je sám výkonným šéfem své firmy? U rodinných podniků to bývá běžné…
Samostatnou kapitolou je pak pozice majitele coby vrcholového manažera, tedy když s jeho odchodem nastává problém s řízením firmy, protože firma neměla nezávislý management. Málokterý investor chce kupovat firmu, aby ji likvidoval. Chce ji dále rozvíjet, což je bez schopného manažerského týmu nemožné. Pokud nechce nahradit pozici původního majitele, s nímž stojí a padá výkonnost celé firmy a jenž řešil nejen strategické, ale i operativní záležitosti, potřebuje oporu v řídícím týmu. A jestliže si investor nepřivádí vlastní manažery, kteří i tak potřebují čas, aby se s danou firmou dostatečně seznámili, je absence manažerského týmu pro investora významným rizikem.
A tomuhle problému se dá předejít jak?
Manažerská kontinuita po prodeji firmy je problémem všech firem, které stojí na jednom, nebo dvou lidech. Majitel se musí včas, to znamená s několikaletým předstihem, rozhodnout, že někdy opustí každodenní chod firmy, nebo že ji přímo prodá. A od té chvíle musí hledat svého nástupce. Až jej najde, musí mu dát dost času na to, aby do všeho pronikl, aby si vybudoval pozici u podřízených, zkrátka aby jej opravdu mohl zastoupit. Pak mu ještě musí opravdu předat všechny kompetence, protože dokud to neudělá, nepůjde nikdy o skutečnou výměnu na vedoucím postu. A to je také jediná výměna, která potenciálního kupce zajímá. Protože on chce vědět, že firma bude bez problémů fungovat i po tom, co z ní odejde její zakladatel.