
Dvacet procent navíc si naproti tomu připsaly internetové obchody, které vykazují dlouhodobě silný a stabilní růst, a nucený přesun zákazníků z kamenných prodejen do virtuálních obchodů jim dále pomohl posilovat pozice.
I dubnová čísla nicméně budou ovlivněna uzávěrkami a současně i přesunem zákazníků do permanentně otevřených e-shopů. Celkově však v červených číslech zůstane maloobchod i v dubnu a zřejmě i v květnu, protože zákazníci s návratem do znovuotevřených prodejen nebudou zřejmě pospíchat. Navíc část z nich už může zůstat u virtuálního nakupování, které má svoje nepochybné výhody.
Každopádně návrat k dřívějšímu „normálu“ v obchodě se ani po odeznění současné vlny koronaviru a konci všech restrikcí zřejmě neodehraje. V mezičase se totiž změní podmínky na trhu práce natolik, že ovlivní i kupní sílu tuzemských domácností. Doba rychle rostoucí spotřeby prozatím skončila. Jak rychle se vrátí, rozhodnou čísla z trhu práce v následujících měsících.
Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)