
Tržby maloobchodu v meziměsíčním a meziročním srovnání rostly skrze jednotlivé sektory odlišně. V červnu se tržby meziročně zvýšily reálně o 4,5 procenta. Nejvíce meziročně rostly tržby za pohonné hmoty o 11,3 procenta. Již tradičně ke zvýšení tržeb výrazně přispěly internetové a zásilkové obchody, které rostly o 10,3 procenta.
Dále se svižně zvyšovaly tržby za nepotravinářské zboží o 5,5 procenta a mírně se zvedly tržby za potraviny o 0,8 procenta. Tržby za prodej a opravu motorových vozidel se snížily o 0,5 procenta, za prodej motorových vozidel klesly o 1,3 procenta, za opravu vzrostly o tři procenta. Meziměsíčně se tržby zvýšily o 0,3 procenta a rostly podobným tempem jako v květnu (+0,2 %).
Nejvíce se zvýšily tržby za pohonné hmoty, které byly vyšší o 0,4 procenta. Za potraviny a nepotravinářské zboží se tržby zvýšily shodně o 0,3 procenta, přičemž u potravin jsme minulý měsíc pozorovali propad tržeb o dvě procenta, což bylo způsobeno vysokou srovnávací základnou v dubnu. Tržby za prodej a opravu motorových vozidel se snížily o 0,3 procenta.
Indikátor důvěry spotřebitelů v červnu setrval na květnové hodnotě 100,7 bodů, a tak není důvod předpokládat, že by spotřebitelé začali omezovat své nákupy. Inflace je sice mírně zvýšená, v červenci se meziročně zvýšila o 2,7 procenta, avšak růst nominálních mezd dosahuje výraznějšího tempa okolo šesti procent (v prvním kvartále +6,7 %, náš odhad pro druhý kvartál je 6 %, pozn. aut.).
V reálném vyjádření se finanční situace domácností zlepšuje, což se promítá v jejich ochotě nakupovat nezbytné i zbytné statky. Nezaměstnanost se mírně zvyšuje, ale zatím se tato čísla nepromítla do spotřebitelské nálady, i když se tak může během roku stát. Stále předpokládáme, že maloobchodní tržby by mohly za celý letošní rok vzrůst o více než čtyři procenta.
Spotřebitelé stále více preferují nákupy přes internet, protože jsou pohodlnější a mohou je uskutečnit kdykoli během dne. Silná preference je vidět na rostoucích číslech maloobchodních tržeb, které jsou realizovány skrze internetové a zásilkové obchody.
Autorka je analytička Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)