Maloobchod v září zpomalil. Čeká nás teď nejsilnější vánoční sezona v historii?

Český statistický úřad (ČSÚ) tento týden zveřejnil data k zářijovým tržbám v tuzemském maloobchodu. „Pomalý meziroční růst je překvapením a z analytické obce s ním nepočítaly ani ty nejpesimističtější odhady,“ sdělila Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) Tereza Krček, analytička Raiffeisenbank.
Podle ekonomů jsou díky solidnímu růstu reálných mezd v české ekonomice rozdány pomyslné karty k tomu, aby se dále zvyšovala spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Ilustrační foto: Pixabay.com
Podle ekonomů jsou díky solidnímu růstu reálných mezd v české ekonomice rozdány pomyslné karty k tomu, aby se dále zvyšovala spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Tržby v tuzemském maloobchodu bez prodejů aut v reálném vyjádření meziměsíčně v září klesly o 0,2 procenta. Směrem dolů byl navíc revidován srpnový nárůst. Meziroční růst těchto tržeb pak v září zpomalil z 3,3 na 2,6 procenta a nacházel se tak výrazně pod tržním konsensem ve výši 4,1 procenta,“ řekl redakci Martin Gürtler, ekonom Komerční banky.

Měsíční statistiky jsou podle jeho názoru v silném rozporu s předběžným odhadem hrubého domácího produktu (HDP) za třetí čtvrtletí, podle nějž mezičtvrtletní růst české ekonomiky zrychlil z 0,5 na 0,7 procenta. „Měsíční indikátory naproti tomu ukazují na výrazné zhoršení výkonnosti tuzemského hospodářství,“ upozornil Gürtler.

Zatímco ve druhém čtvrtletí maloobchodní tržby bez prodejů aut mezičtvrtletně vzrostly o silné 1,4 procenta, ve čtvrtletí třetím již zaznamenaly mezičtvrtletní pokles o 0,1 procenta. „Tomu se nevyhnuly ani tržby za prodej služeb, které byly ve třetím čtvrtletí mezičtvrtletně nižší o 0,6 procenta poté, co ve druhém čtvrtletí stagnovaly,“ vysvětlil ekonom KB.

A pokračoval: „Tím ale výčet klesajících odvětví nekončí, neboť silný pokles zaznamenal i průmysl. Jeho celková produkce byla ve třetím čtvrtletí mezičtvrtletně nižší o 0,9 procenta a ta zpracovatelská o 0,7 procenta. V předchozím čtvrtletí přitom ještě průmysl rostl, když dobíhaly pozitivní efekty amerického předzásobení.“

Jan Bureš, hlavní ekonom skupiny ČSOB, redakci faei.cz sdělil, že jisté zpomalování maloobchodu je v tuto chvíli přirozené: „Zatím si nemyslíme, že by česká ekonomika měla v nejbližších kvartálech ztratit svůj hlavní motor růstu – rostoucí reálnou spotřebu domácností. Především proto, že v ekonomice dál vidíme relativně silné mzdové tlaky a trh práce podle našich analýz stále zůstává relativně napjatý.“

Podle Bureše se útratám v takovém prostředí bude pravděpodobně dařit. „Jen se trochu bude měnit jejich struktura. Na místě přešlapují výdaje na základní věci v čele s potravinami, kde došlo k poklesu reálných útrat v průběhu energetické krize a následné stabilizaci na nižších úrovních. Rostou naopak svižně útraty za zboží dlouhodobé spotřeby, a to zejména skrze internetové obchody,“ vysvětlil.

To si myslí i Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE. Podle něj „platí konstatování, že pomyslné karty jsou díky solidnímu růstu reálných mezd v české ekonomice rozdány k tomu, aby se dále zvyšovala spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby“, jak sdělil faei.cz ve svém komentáři.

Podle analytičky RB Terezy Krček byl meziměsíční pokles dán svižným srpnovým růstem. „V září lidé dokupují potřeby a vybavení do škol, přičemž pořizují také podzimní oblečení. V loňském roce spotřebitelé odsunuli nákup oblečení a obuvi na měsíc září, díky čemuž je v tomto odvětví vysoká srovnávací základna. Letos hlavní nákupy uskutečnili již v srpnu,“ vysvětlila.

„Po letním oživení se tak ukazuje, že spotřebitelé po dovolených začínají být ve svých výdajích opatrnější,“ uvedl ve svém komentáři pro faei.cz Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. Celkově podle něj září ukazuje smíšený obraz v tuzemském maloobchodu.

„K růstu výrazně přispěl prodej pohonných hmot, jejichž tržby meziročně vzrostly o 9,5 procenta, ale také nepotravinářské zboží, které v tržbách vzrostlo o 2,8 procenta. Naproti tomu tržby za potraviny lehce poklesly, což svědčí o určité citlivosti domácností při nákupu základních položek,“ konstatoval Kymlička.

To ve svém komentáři pro faei.cz potvrdil také Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits: „Část spotřebitelů pořád zůstává opatrnější a víc přemýšlí, za utratí. Zdaleka ne každý nákup je impulzivní, nakupující pečlivě porovnávají náklady na dopravu, dostupnost i rychlost doručení.“ Tržby e-shopů letos podle něj porostou jen zvolna a většina růstu půjde na vrub vyšších cen, ne objemu objednávek.

A jak vidí analytici letošní vývoj? Nejvíce optimismus projevila Tereza Krček, analytička Raiffeisenbank: „Stále předpokládáme, že se maloobchodní tržby za celý letošní rok zvýší meziročně okolo čtyř procent. Míra úspor zůstává historicky nadprůměrná a domácnosti si z opatrnostních důvodů odkládají peníze stranou.“

„Za prvních devět měsíců letošního roku činil meziroční růst maloobchodních tržeb celkem 3,7 procenta a v této oblasti by se mohl pohybovat i růst tržeb za celý letošní rok,“ uvedl Radomír Jáč z Generali Investments CEE, podle nějž je spotřeba domácností je jedním z klíčových tahounů růstu české ekonomiky jako celku.

Jan Bureš ze skupiny ČSOB připomněl, že aktuální statistická čísla zaostala za očekáváním: „Vzhledem k výše zmíněnému kontextu i častým revizím maloobchodu z nich zatím nejsme příliš vystrašeni a věříme, že maloobchod i spotřeba porostou letos tempem blízkým třem procentům a příští roky zpomalí do blízkosti dvou procent. Půjde tak nadále o jeden z hlavních motorů české ekonomiky.

„Očekávám ale, že v závěru roku se do maloobchodních tržeb propíšou sezonní efekty, kdy akce typu Black Friday spolu s vánočními nákupy potáhnou tržby vzhůru,“ konstatoval Petr Kymlička z Moore Czech Republic. „Čeká nás zřejmě nejsilnější vánoční sezona v historii,“ sdělil faei.cz Petr Pěcha, ředitel GLS v České republice.

Podle něj v letošním roce rostly reálné mzdy velmi slušným tempem a zároveň pominuly obavy z vysoké inflace. „Tržby maloobchodu rostou po celý rok poměrně rychle, tržby e-shopů se meziročně zvyšují dokonce dvouciferným tempem. Podle aktuálního velkého předvánočního průzkumu Ipsos pro GLS totiž 85 procent lidí nakoupí alespoň polovinu dárků on-line,“ uvedl Pěcha.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek