Matcha: Čajový prášek, který hýbe globálním trhem

Zatímco na Wall Street se diskutuje o umělé inteligenci a polovodičích, na druhé straně světa vzkvétá byznys s matchou – jemně mletým zeleným čajem z japonských polí. Popularitu si získal díky trendům na TikToku a označení superpotravina, což poslalo jeho cenu na historická maxima. A právě s fenomény, jako je matcha, tradičně přicházejí i investiční příležitosti.
V roce 2024 Japonsko vyvezlo zelený čaj v hodnotě 36,4 miliardy jenů, což je čtyřnásobek oproti roku 2014. Ilustrační foto: Pixabay.com
V roce 2024 Japonsko vyvezlo zelený čaj v hodnotě 36,4 miliardy jenů, což je čtyřnásobek oproti roku 2014. Ilustrační foto: Pixabay.com

Mezi hlavní důvody prudkého růstu ceny matchy patří rekordní vlny veder v Japonsku. Produkce tenchy, listů nevyhnutelných pro výrobu matchy, je už sama o sobě velmi náročná, a současné podmínky pěstování jsou proto velmi omezené.

Farmáři musí čajovníky zastínit před sluncem, ihned po sklizni je zpracovat a zároveň čelit nedostatku pracovní síly. Není proto překvapením, že cena tenchy (japonský zelený čaj, který slouží jako surovina pro výrobu čaje matcha, pozn. red.) podle Global Japanese Tea Association na jaře 2025 meziročně vzrostla o 170 procent na 8 235 jenů za kilogram. Tím byl překonán předchozí rekord z roku 2016, který činil 4 862 jenů za kilogram.

Zatímco nabídka bojuje s přírodou a nedostatkem pracovní síly, na druhé straně cenové rovnice – poptávka – roste exponenciálně. V roce 2024 Japonsko vyvezlo zelený čaj v hodnotě 36,4 miliardy jenů, což je čtyřnásobek oproti roku 2014.

Japonské ministerstvo financí uvedlo, že Spojené státy se loni staly největším dovozcem matchy, a to s 44procentním podílem. K tomu turisté v Japonsku vykupují zásoby jako suvenýry a obchody napříč regionem zavádějí limity nákupů. V dnešní době sociálních sítí poptávku živí také TikTok – soutěže o nejhezčí matcha latté, smoothie či dezert.

Klíčoví hráči v potravinářském segmentu si tuto příležitost pochopitelně nenechají ujít. ITO EN, největší prodejce lahvového zeleného čaje na světě, od září zvýšil ceny vybraných produktů o 50 až 100 procent, a zároveň spustil novou divizi věnovanou výhradně matchi, jejímž cílem je posílit dodávky tenchy a rozšířit kapacitu zpracování.

Na základě těchto kroků společnost očekává v roce 2025 růst zahraničních tržeb o 11 procent. Další veřejně obchodované společnosti, jejichž prostřednictvím by investoři mohli potenciálně z tohoto trendu profitovat, zahrnují Nestlé, Unilever a Starbucks s jeho legendárním matcha latté.

Příběh matchy je dokonalým příkladem toho, jak se tradiční produkt může díky kombinaci kultury, globálních trendů a sociálních sítí proměnit v perspektivní byznys, z něhož mohou těžit i investoři. A i kdyby se v dlouhodobém horizontu nepodařilo udržet současné tempo, stabilní společnosti mohou vždy optimalizovat a přizpůsobit své strategie aktuálním tržním podmínkám.

Autorka je analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena