Výše poplatků za běžné služby pro drobné klienty u většiny bank průběžně klesá, především díky působení nových finančních ústavů, které na skutečnosti, že za běžné služby se neplatí, založily své reklamní kampaně.

Služby jako vedení účtu a standardní transakce jako převody peněz už i ty největší banky dávají zdarma. I přes tento trend zůstávají poplatky významnou položkou tvořící bankám provozní zisk.
Podle výkonného ředitele České bankovní asociace Pavla Štěpánka podíl poplatků na čistém výnosu bank u nás poklesl za posledních šest let z 26 na 21 %, takže v tomto směru jsou naše banky výrazně pod průměrem Evropské unie.
Banky inkasují poplatky i v řádu tisíců korun ročně v přepočtu na klienta. Žebříčky bank, které jsou nejdražší či naopak nejlevnější, však výrazně zkresluje složení jejich klientského portfolia, tedy u koho převažuje drobná klientela a kdo obsluhuje i velké korporace. Převaha drobných klientů, kde byl tlak na snížení poplatků v posledních letech nejviditelnější, totiž výpočet papírově vylepšuje. Statisticky nejdražší UniCredit Bank se tak do čela nelichotivého pořadí dostala především zásluhou toho, že většinu poplatků inkasuje z firemních transakcí.
Tabulku nejlevnějších bank při započítání poplatků jen pro drobné klienty sestavuje portál www.vstricnabanka.cz, podle něj je klientsky nejvstřícnější bankovní institucí Fio banka. Ta nezpoplatňuje založení a vedení osobních ani podnikatelských účtů, příchozí ani odchozí platby, elektronické bankovnictví a další služby. Čistý výnos, který loni banka měla z poplatků a provizí, přesto dosáhl 253 milionů korun. Jednalo se především o poplatky z investičních služeb.
V pořadí nejlevnějších bank následují další relativně nová jména – mBank, Equa bank, Air Bank, Zuno. Hned za nimi však je od poplatků velkých firem „očištěná“ UniCredit Bank. Nejdražší z pohledu drobného klienta jsou naopak Česká spořitelna, Citibank a Expobank CZ.
Bankovním poplatkům, především těm hodným klientské pozornosti, se již deset let věnuje anketa Nejabsurdnější poplatek roku. Poslední ročník vyhrál poplatek za elektronický výpis z účtu, pro který hlasovalo 2790 respondentů. Naštěstí tento požadavek za vytvoření elektronického dokumentu už z rejstříku většiny bank zmizel.
Na druhém a třetím místě se umístily poplatky za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetové bankovnictví (1 650 hlasů) a poplatek za autorizační SMS (1 409 hlasů). S těmi se naopak u velkých bank můžeme ještě celkem běžně setkat.