Na Vánoce se letos těší nejen děti, ale také čeští obchodníci. Čekají rekordní rok. Potvrzují to i výsledky ankety Finančního a ekonomického institutu (FAEI), podle nichž polovina respondentů očekává, že za vánoční dárky utratí mezi 5000 a 10 000 Kč. Celých 33 % účastníků ankety se pochlubilo útratou nad 10 000 korun, zbývajících 17 % má na Vánoce připraveno do 5 000 Kč.

Výsledky této ankety potvrzují trend posledních měsíců, že se Češi v obchodech rozhodně nekrotí. Podle údajů Českého statistického úřadu v říjnu vzrostly maloobchodní tržby meziročně o výrazných 7,4 %, bez započtení aut činil růst tržeb 5,6 %. Prodej přes internet v říjnu vzrostl o téměř 10 %.
„Letošní Vánoce budou rekordní. Očekáváme, že tržby budou o šest procent vyšší než loni. Nakupovat se bude všechno. Vévodit však bude elektronika,“ uvedl pro média analytik Next Finance Vladimír Pikora.
Letos budou Češi vánoční dárky nejčastěji vybírat na internetu a ve velkých obchodních centrech. Nakupování dárků pod stromeček je baví, podle říjnového průzkumu GE Money Bank pouze jeden člověk ze sta žádné nekupuje. K obdarování blízkých mnozí Češi přistupují zodpovědně, na poslední chvíli nechává nákupy jen mizivé procento lidí.
Češi se tradičně chystají o Vánocích utratit tisíce korun. Čtyři pětiny lidí zmínily, že nejvyšší položku ve vánočních útratách bude představovat nákup dárků, zbylá pětina lidí vydá nejvíc peněz za jídlo.
Výsledky ankety FAEI potvrzují i údaje získané GE Money Bank. Bezmála polovina Čechů bude investovat do Vánoc do pěti tisíc korun. Další dvě pětiny odhadují své výdaje na částku v rozmezí pět až deset tisíc korun. Každý osmý respondent plánuje utratit více než deset tisíc korun.
„Vánoční nákupy mají Češi rádi, tři čtvrtiny z nich přiznaly, že je pořizování dárků baví,“ uvedla Milada Franek z GE Money Bank. „Silnou tradici Vánoc v Čechách dokazuje, že pouze 1,5 procenta respondentů uvedlo, že nic nenakupují,“ doplnila.
Lidé nejčastěji k nakupování dárků využívají internetové obchody, vybírají je zde více než dvě pětiny Čechů. Třetina lidí za jejich sháněním vyráží do obchodních center, osm procent dárky nakoupí ve specializovaných obchodech. Ostatní oslovení pak nakupují hlavně v supermarketech nebo hypermarketech, na vánočních trzích či slevových portálech, někteří lidé dárky pro své blízké dokonce vyrábějí.