
Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) to sdělila skupina Aures Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto – největší prodejce ojetých vozidel ve střední a východní Evropě. Firma před 10 lety otevřela první Centrum SUV a 4×4 vozů.
V roce 2016 se v českých „Áčkách“ prodalo těchto aut 5 214, ale například kombíků téměř trojnásobek. V letošním roce však prodeje městských crossoverů jen v České republice pokoří hranici 17 tisíc.
SUV jsou také vůbec poprvé nejprodávanějším typem karoserie. S poměrně jasným odstupem poráží i velmi oblíbené kombíky, jejichž celoroční prodeje skupina Aures Holdings odhaduje okolo hranice 16 tisíc prodaných kusů.
„Potvrzuje se, že naše intuice byla správná a SUVéčka postupně opanují žebříčky oblíbenosti mezi zákazníky. Jejich podíl na našich prodejích se během deseti let zvýšil z 11,4 procenta na letošních 27,7 procenta,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings.
SUV letos v Česku nejen porazí všechny ostatní typy karoserií, ale spolu s kombíky zároveň již sesadili až na třetí příčku dlouhodobě nejoblíbenější hatchbacky.
Bezpečnější, luxusnější
Prodeje SUV vozů v AAA Auto jsou kontinuálně na vzestupu. Jedinou výjimkou byl covidový rok 2020, kdy došlo k mírnému poklesu. Popularita těchto městských crossoverů je z pohledu studií dána několika výhodami.
Nejzásadnější je v očích zákazníků bezpečnost. I když může jít o pocitovou záležitost, robustnější vzhled a vyšší podvozek v zákazníkovi automaticky evokují vyšší pocit bezpečnosti. Druhou výhodou je komfort a obecně luxusnější provedení SUV vozů.
Většina má automatickou převodovku, ale také kožený interiér a bezklíčové otevírání. Trochu překvapivě však k převládající výbavě nepatří pohon 4×4 a tažné zařízení. Existuje pro to jednoduché vysvětlení.
„Potvrzuje to naši domněnku, že SUV si zákazníci primárně nepořizují kvůli užitkové hodnotě a praktickým schopnostem v terénu. Důležitější je skutečně bezpečnost a také pohodlí,“ poznamenal Petr Vaněček.
Benzín poráží naftu
V palivech lehce dominuje benzín (43,9 %) nad naftou (38,9 %) a hybridy (12,4 %). Velmi silnou pozici mají i čistě bateriové varianty, které letos tvoří již 3,1 procenta z celkových prodejů. Elektromobily a hybridy jsou obecně na vzestupu, jak dokazují i statistiky společnosti Cebia.
Zatímco v loňském třetím kvartálu tvořily hybridní motory 2,1 procenta trhu s ojetinami, letos jde už o 2,6 procenta, což představuje každé 38 vozidlo inzertní nabídky, přičemž loni to bylo každé 48. auto.
„Podíl aut s čistě elektrickým pohonem se letos značně zvýšil z 1,32 procenta na 2,29 procenta a jde tak již o každé 43. prodávané auto, zatímco loni to bylo každé 75. auto,“ sdělila společnost Cebia, která si všimla také další zajímavosti.
„Ve třetím kvartálu letošního roku došlo k průlomovému okamžiku, kdy podíl prodávaných ojetých vozidel na benzín poprvé překonal podíl prodávaných ojetých aut na naftu,“ uvedla Cebia.
Ještě v prvním pololetí letošního roku byl podíl ojetých vozidel s dieselovým motorem o 0,65 procenta větší, ve třetím kvartálu se však situace obrátila a podíl ojetých aut na benzín tak za první tři kvartály letošního roku dosáhl 47,1 procenta, zatímco u nafťáků to bylo 46,5 procenta.















