
V návaznosti na to přichází i rána pro akcie, které během jednoho dne klesly o 14 procent, čímž tržní kapitalizace klesla pod jeden bilion amerických dolarů. Mají se investoři začít obávat?
Politický kontext
Koncem května jsme vás informovali o překonání Tesly v počtu prodejů ze strany čínské automobilky BYD, což výrobci nepochybně uškodilo, ale za minulý týden poklesem tržní kapitalizace o 126 miliard dolarů, který je největší, jaký kdy tento výrobce elektromobilů zaznamenal, stojí zcela jiný důvod.
Úder přišel z nejvyšší úrovně americké politiky. Prezident Donald Trump zvedl varovný prst pro samotného Elona Muska, kterému pohrozil zrušením vládních kontraktů pro všechny jeho firmy – Teslu, SpaceX, a také nově vzniklý startup xAI.
Důvod vás může překvapit. Musk se ve svých vyjádřeních ostře postavil proti Trumpovu rozpočtovému zákonu, protože neobsahoval potřebné dotace pro elektromobily ani daňové úlevy na solární panely. Kromě toho, v případě uznání platnosti tohoto zákona, každý vlastník elektromobilu bude čelit ročnímu poplatku ve výši 250 dolarů, což Musk označil za „nechutnou ohavnost.“
Spory na sociálních sítích i v Oválné pracovně
U slov obou ze dvojice je důležité ještě na chvíli zůstat, protože napětí se stupňuje hlavně na sociálních sítích, kde si Trump a Musk vyměňují velmi ostré komentáře, které by ještě před pár měsíci nikdo nečekal.
„Elon mi začínal lézt na nervy. Požádal jsem ho, aby odešel, vzal jsem mu EV mandát, který nutil všechny kupovat elektromobily, které nikdo jiný nechtěl, což věděl už několik měsíců dopředu, a on se jednoduše zbláznil!“ Musk se svou reakcí na vlastní sociální síti X nečekal. „Bez mě by Trump volby prohrál, Demokraté by ovládali Sněmovnu a Senát by byl 51-49.“
Slabé prodeje a tlak konkurence
Trh na tyto zprávy zareagoval okamžitě, ale jak jsme zmínili výše v textu, 14% pokles přichází ve fázi širšího trendu korekce. Americký výrobce již delší dobu čelí klesajícím prodejům elektromobilů v Evropě, přičemž jeho očekávaná přelomová autonomní taxislužba v texaském Austinu stále mešká.

Naopak, zatímco Tesla zatím službu nespustila, konkurent Waymo od společnosti Google již komerční jízdy aktivně provozuje, a to se solidním rostoucím tempem.
Příležitost nebo varování?
Ironicky, ještě v květnu i přes slabé prodeje rostly akcie Tesly o více než 22 procent, což opět poukazuje na to, že cena měla růst pouze na základě budoucího potenciálu, ale aktuální situace odhaluje realitu.
Pokud Tesla rychle neukáže konkrétní výsledky v oblasti autonomních technologií a nezmírní napětí s Washingtonem, může se současný pád proměnit v dlouhodobější trend ztráty důvěry, a to nejen ze strany trhu, ale i státu, který byl dosud jejím klíčovým partnerem.
Autor je analytik InvestingFox
(Redakčně upraveno)