
GSFT včera informoval, že ve středu 9. března zahájí výplatu základních náhrad vkladů klientům Sberbank CZ, a to prostřednictvím pobočkové sítě Komerční banky. Podrobněji zde. Garanční systém současně vyzval „k podávání žádostí o zvýšené náhrady za pojištěné vklady u Sberbank CZ“. Co to znamená a koho se to týká?
Takzvanými oprávněnými osobami k výplatě zvýšených náhrad z Fondu pojištění vkladů jsou lidé, kteří měli ke konci února, tedy dne, kdy Česká národní banka oznámila, že Sberbank CZ není schopna dostát svým závazkům, uloženy v bance více než dva a půl milionu korun a současně splňovali další zákonné podmínky.
Především jde o ty klienty, jimž byla v době od 28. listopadu 2021 do 28. února 2022 připsána na účet úhrada kupní ceny nemovitosti, nebo částka za vypořádání společného jmění manželů při rozvodu, pojistné plnění od pojišťovny (úraz, nemoc, invalidita nebo smrt), dědictví nebo jim bylo vyplaceno jednorázové vyrovnání z penzijního připojištění nebo doplňkového penzijního spoření.
V zákoně jsou uvedeny ještě další možnosti, jako např. odstupné vyplacené při výpovědi z pracovního poměru nebo odchodné při skončení služebního poměru, pojistné plnění v případě újmy způsobené trestným činem či vyplacení náhrady újmy způsobené trestným činem, vyplacením náhrady škody způsobené rozhodnutím o vazbě (apod.), či poskytnutím peněžité pomoci oběti trestného činu.
Klienti Sberbank, jichž se to týká a kteří požádají o výplatu zvýšené náhrady, musí svůj nárok doložit příslušnými dokumenty. Ale mají na to jen dva měsíce. „K žádostem podaným po uplynutí zákonem stanovené dvouměsíční lhůty, která uplyne dne 28. dubna 2022, nebude přihlíženo. O způsobu vyřízení žádosti bude žadatel písemně vyrozuměn nejpozději do 28. června 2022,“ informoval GSFT.