Nová generace sportovně laděného „ereska“ Škoda Octavia letos v Ženevě premiéru mít nebude

Příští týden se světové veřejnosti měla představit během premiéry na autosalonu v Ženevě čtvrtá generace modelu Škoda Octavia, která má podle mladoboleslavské automobilky otevřít další úspěšnou kapitolu „eresek“. Poprvé se ve špičkovém sportovním modelu Škoda Octavia RS iV objeví plug-in-hybridní pohon. Z obav dalšího šíření epidemie koronaviru bohužel bylo včera konání letošního autosalonu v Ženevě zrušeno. 
Mladoboleslavská automobilka poprvé představí čtvrtou generaci modelu Octavia i ve sportovním provedení RS s plug-in-hybridním pohonem už příští týden na letošním ženevském autosalonu. Zdroj: Škoda Auto

Fanoušci modelů značky Škoda dobře vědí, že písmena RS jsou vyhrazena sportovním modelům automobilky. Škodovácká „ereska“ slaví úspěchy na soutěžních tratích a závodních okruzích už více než 45 let. Zkratka RS znamená „Rally Sport“. Její historie začala v roce 1974. Tehdy automobilka použila zkratku RS poprvé jako modelové označení tehdejších soutěžních prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. Zkratka se i díky velkým úspěchům legendárního vozu Škoda 130 RS v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století stala synonymem motoristického sportu.

Od roku 2000 se zkratkou RS označuje také nejsportovnější verze sériových modelů mladoboleslavské automobilky spadající pod německý koncern Volkswagen, kdy „ereska“ nabízejí rozumnou míru sportovního charakteru i na běžných silnicích. V úspěšné historii mladoboleslavských „eresek“ bude nyní, dvacet let po debutu první generace verze Octavia RS, pokračovat čtvrtá generace modelu Škoda Octavia a to poprvé s plug-in-hybridním pohonem.

Škoda 130 RS se na Rallye Monte Carlo 1977 ve své třídě umístila na dvou prvních místech a získala také titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981. Zdroj: Škoda Auto

Po úspěšných zkouškách se soutěžními prototypy 180 RS a 200 RS představila ŠKODA v roce 1975 vůz Škoda 130 RS, vyvinutý pro pravidelné nasazení v závodech. Dvoudveřové kupé, vycházející ze sériového modelu Škoda 110 R, díky důsledně odlehčené konstrukci z hliníku (střecha a vnější panely dveří) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo pouze 720 kilogramů a stalo se úspěšným vozem.

Závodní speciál s pohonem zadních kol disponoval motorem o objemu 1,3 litru s výkonem 140 koňských sil a do roku 1983 slavil řadu úspěchů na mezinárodních soutěžních tratích a závodních okruzích. V roce 1977 dojel speciál 130 RS na legendární Rallye Monte Carlo na prvních dvou místech ve své kategorii a zvítězil i na Rallye Akropolis. Na okruzích byl tento vůz v roce 1981 vítězem celkového hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.

V roce 2000 se stala Škoda Octavia RS první generace prvním sériovým modelem české automobilky ve verzi RS. Zdroj: Škoda Auto

V roce 2000 vstoupila Škoda do mistrovství světa v automobilových soutěžích s vozem Octavia WRC a zkratku RS současně poprvé použila pro sériový model. Kombinace písmen od té doby označovala vždy nejsportovnější variantu příslušné modelové řady, která v sobě vždy dokonale spojuje potěšení z jízdy i tradiční praktičnost vozů značky Škoda.

Prvním modelem této už velice úspěšné rodiny byla před dvaceti lety Škoda Octavia RS. O sportovní jízdní vlastnosti se tehdy postaral přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru s výkonem 132 kW (180 k). Nabízel se zprvu jako liftback, o rok později pak také ve verzi kombi, do roku 2005 bylo vyrobeno více než 17 600 vozů.

Ve voze Octavia RS druhé generace nabídla značka Škoda vedle výkonného benzinového motoru poprvé i agregát 2,0 TDI o výkonu 125 kW (170 k). Zdroj: Škoda Auto

Ve druhé generaci modelu Octavia RS měl přeplňovaný benzinový motor o objemu 2,0 litru výkon už 147 kW (200 k), poprvé se pod kapotou objevil i motor vznětový: Agregát 2,0 TDI měl výkon 125 kW (170 k), zákazník mohl i zde volit mezi karosářskými verzemi liftback nebo kombi. Celkem z linky sjelo více než 87 800 exemplářů, čímž Octavia RS už ve druhé generaci překročila hranici 100 000 vyrobených vozů.

Octavia RS třetí generace s motorem o výkonu až 180 kW (245 PS) měla poprvé odrazku přes celou šířku zadního nárazníku. S motorem 2,0 TDI /135 kW (184 k) byla k dispozici i ve verzi s pohonem všech kol. Zdroj: Škoda Auto

Ještě úspěšnější je od roku 2013 vyráběná Octavia RS třetí generace, která jako první měla červenou odrazku přes celou šířku zadního nárazníku. Ta je od té doby pro modely verze RS charakteristická. Motor 2,0 TSI měl nejprve výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI měl výkon 135 kW (184 k) a byl poprvé k dispozici i s pohonem všech kol.

Výkon benzinového motoru později vzrostl na 169 kW (230 k), ve verzi Octavia RS 245 dokonce na 180 kW (245 k). Také třetí generace byla k dispozici v karosářské variantě liftback a kombi a těšila se velké oblibě mezi fanoušky. V Německu, Velké Británii a Švýcarsku tvořila verze RS více než 20 procent prodejů modelové řady Octavia. Celkově ŠKODA vyrobila celkem 172 000 exemplářů modelu Octavia RS třetí generace.

První Škoda Fabia RS z roku 2003, kterou poháněl motor 1,9 TDI 96 kW (130 k), byla základem pro soutěžní vůz Fabia WRC. Zdroj: Škoda Auto

V roce 2003 rozšířila automobilka svou rodinu verzí RS o model Fabia RS. Byla představena na ženevském autosalonu a byla základním modelem současně představeného soutěžního speciálu Fabia WRC. Motor 1,9 TDI, který byl v modelové řadě Fabia exkluzivně montován do verze Fabia RS, měl výkon 96 kW (130 k) a kombinoval velice dobré jízdní vlastnosti s nízkou spotřebou pouhých 5,6 litrů nafty na 100 kilometrů. Standardní zrychlení z nula na sto zvládal vůz za 9,6 sekund, maximální rychlost byla 204 km/h.

V roce 2010 byla uvedena druhá generace modelu Fabia ve variantě RS s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 132 kW (180 k), kombinovaným přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Poprvé byla Fabia RS k dispozici i ve verzi kombi.

Kodiaq RS je prvním SUV značky Škoda z rodiny RS. Svůj sportovní charakter působivě prokázal na Severní smyčce Nürburgringu. Zdroj: Škoda Auto

Kodiaq RS, představený v roce 2018, je prvním SUV v mladoboleslavské rodině „eresek“. Svůj sportovní charakter prokázal vůz s motorem 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) rekordním časem 9:29,84 minut na více než dvacet kilometrů dlouhé legendární Severní smyčce Nürburgringu.

PSALI JSME:
První skici nového modelu Škoda Octavia RS iV

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB