
Fanoušci modelů značky Škoda dobře vědí, že písmena RS jsou vyhrazena sportovním modelům automobilky. Škodovácká „ereska“ slaví úspěchy na soutěžních tratích a závodních okruzích už více než 45 let. Zkratka RS znamená „Rally Sport“. Její historie začala v roce 1974. Tehdy automobilka použila zkratku RS poprvé jako modelové označení tehdejších soutěžních prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. Zkratka se i díky velkým úspěchům legendárního vozu Škoda 130 RS v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století stala synonymem motoristického sportu.
Od roku 2000 se zkratkou RS označuje také nejsportovnější verze sériových modelů mladoboleslavské automobilky spadající pod německý koncern Volkswagen, kdy „ereska“ nabízejí rozumnou míru sportovního charakteru i na běžných silnicích. V úspěšné historii mladoboleslavských „eresek“ bude nyní, dvacet let po debutu první generace verze Octavia RS, pokračovat čtvrtá generace modelu Škoda Octavia a to poprvé s plug-in-hybridním pohonem.

Po úspěšných zkouškách se soutěžními prototypy 180 RS a 200 RS představila ŠKODA v roce 1975 vůz Škoda 130 RS, vyvinutý pro pravidelné nasazení v závodech. Dvoudveřové kupé, vycházející ze sériového modelu Škoda 110 R, díky důsledně odlehčené konstrukci z hliníku (střecha a vnější panely dveří) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo pouze 720 kilogramů a stalo se úspěšným vozem.
Závodní speciál s pohonem zadních kol disponoval motorem o objemu 1,3 litru s výkonem 140 koňských sil a do roku 1983 slavil řadu úspěchů na mezinárodních soutěžních tratích a závodních okruzích. V roce 1977 dojel speciál 130 RS na legendární Rallye Monte Carlo na prvních dvou místech ve své kategorii a zvítězil i na Rallye Akropolis. Na okruzích byl tento vůz v roce 1981 vítězem celkového hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.

V roce 2000 vstoupila Škoda do mistrovství světa v automobilových soutěžích s vozem Octavia WRC a zkratku RS současně poprvé použila pro sériový model. Kombinace písmen od té doby označovala vždy nejsportovnější variantu příslušné modelové řady, která v sobě vždy dokonale spojuje potěšení z jízdy i tradiční praktičnost vozů značky Škoda.
Prvním modelem této už velice úspěšné rodiny byla před dvaceti lety Škoda Octavia RS. O sportovní jízdní vlastnosti se tehdy postaral přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru s výkonem 132 kW (180 k). Nabízel se zprvu jako liftback, o rok později pak také ve verzi kombi, do roku 2005 bylo vyrobeno více než 17 600 vozů.

Ve druhé generaci modelu Octavia RS měl přeplňovaný benzinový motor o objemu 2,0 litru výkon už 147 kW (200 k), poprvé se pod kapotou objevil i motor vznětový: Agregát 2,0 TDI měl výkon 125 kW (170 k), zákazník mohl i zde volit mezi karosářskými verzemi liftback nebo kombi. Celkem z linky sjelo více než 87 800 exemplářů, čímž Octavia RS už ve druhé generaci překročila hranici 100 000 vyrobených vozů.

Ještě úspěšnější je od roku 2013 vyráběná Octavia RS třetí generace, která jako první měla červenou odrazku přes celou šířku zadního nárazníku. Ta je od té doby pro modely verze RS charakteristická. Motor 2,0 TSI měl nejprve výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI měl výkon 135 kW (184 k) a byl poprvé k dispozici i s pohonem všech kol.
Výkon benzinového motoru později vzrostl na 169 kW (230 k), ve verzi Octavia RS 245 dokonce na 180 kW (245 k). Také třetí generace byla k dispozici v karosářské variantě liftback a kombi a těšila se velké oblibě mezi fanoušky. V Německu, Velké Británii a Švýcarsku tvořila verze RS více než 20 procent prodejů modelové řady Octavia. Celkově ŠKODA vyrobila celkem 172 000 exemplářů modelu Octavia RS třetí generace.

V roce 2003 rozšířila automobilka svou rodinu verzí RS o model Fabia RS. Byla představena na ženevském autosalonu a byla základním modelem současně představeného soutěžního speciálu Fabia WRC. Motor 1,9 TDI, který byl v modelové řadě Fabia exkluzivně montován do verze Fabia RS, měl výkon 96 kW (130 k) a kombinoval velice dobré jízdní vlastnosti s nízkou spotřebou pouhých 5,6 litrů nafty na 100 kilometrů. Standardní zrychlení z nula na sto zvládal vůz za 9,6 sekund, maximální rychlost byla 204 km/h.
V roce 2010 byla uvedena druhá generace modelu Fabia ve variantě RS s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 132 kW (180 k), kombinovaným přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Poprvé byla Fabia RS k dispozici i ve verzi kombi.

Kodiaq RS, představený v roce 2018, je prvním SUV v mladoboleslavské rodině „eresek“. Svůj sportovní charakter prokázal vůz s motorem 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) rekordním časem 9:29,84 minut na více než dvacet kilometrů dlouhé legendární Severní smyčce Nürburgringu.