Nové elektroauto za 170 000 Kč. Čínské automobilky dramaticky srážejí ceny svých modelů

V Číně se stupňuje cenová válka automobilek. Jednička tamního trhu, BYD, sráží ceny svých modelů až o 35 procent. Například její elektro-hatchback Seagull bude k mání v přepočtu za necelých 170 000 korun.
V Číně tamní jednička na trhu, automobilka BYD, zlevňuje svůj nejlevnější model Seagull o dvacet procent, v přepočtu na necelých 170 000 korun. Ilustrační foto: BYD
V Číně tamní jednička na trhu, automobilka BYD, zlevňuje svůj nejlevnější model Seagull o dvacet procent, v přepočtu na necelých 170 000 korun. Ilustrační foto: BYD

BYD dobývá i trh EU, navzdory loni zavedeným clům. Její prodeje v EU a v Británii narostly letos v dubnu meziročně natolik, o 169 procent, že jí v první desítce největších prodejců elektroaut vzdoruje už jen Škoda Auto (viz tabulka agentury Bloomberg, pozn. aut.). Pokud se započítají také hybridy, evropské prodeje aut značky BYD stouply v dubnu meziročně dokonce o 359 procent.

Cenová válka automobilek v Číně je tak bolehlavem i pro jejich evropské či americké rivaly. To proto, že v jejím důsledku dále klesá konkurenceschopnost západních automobilek na čínském trhu. Ala hlavně proto, že čínští výrobci mohou své slevy uplatnit také zejména na evropském trhu, kde ovšem svá auta prodávají dráže než v Číně – a nejen kvůli clům.

Mohou tak dále obírat o tržní podíl domácí, evropské, případně, šířeji, západní automobilky. Ostatně letos v dubnu BYD svými prodeji elektroaut v EU a v Británii historicky vůbec poprvé překonala americkou Teslu, dlouholetou jedničku žebříčku.

Zdroj: Lukáš Kovanda, Trinity Bank
Zdroj: Lukáš Kovanda, Trinity Bank

V Číně automobilka BYD zlevňuje svůj zmíněný model Seagull, její nejlevnější, o dvacet procent. Celkem zlevní 22 svých modelů elektroaut a hybridů, a to do konce letošního června. Automobilka se tak snaží čelit zpomalujícímu růst prodejů, za nímž stojí širší potíže čínské ekonomiky.

Návštěvnost čínských autoprodejen vozů BYD stoupla po oznámení slev přibližně o 35 procent, vyplývá z analýzy americké bankovní skupiny Citigroup.

Je pravděpodobné, že další čínské automobilky na krok BYD zareagují a své modely rovněž citelně zlevní, i kdyby kvůli tomu měly zabřednout do ztrát. Tenčící se marže čínských výrobců vytvářejí podhoubí pro další konsolidaci celého sektoru, která by jim umožnila ještě výrazněji těžit z úspor z rozsahu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek